مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

بررسی امواج تراز میانی جو طی روزهای آتی

نقشه شماره 1




بر اساس این نقشه , عبور ناوه کمفشار شمالی از روی دریای خزر و نوار شمالی و وارد شدن موج غربی دیده می شوند که با فراهم بودن شرایط دینامیکی و رطوبت مناسب شاهد بارشهای در نوار غربی و نوار شمالی و برخی نقاط داخلی خواهیم بود. وتا اواخر روز پنجشنبه با عبور این موج از مرز شرقی انتظار بارشهای پراکنده  در مناطق مستعد را داریم. حاکم بودن این وضعیت در تراز میانی جو با مدل هفته اول ژاپن همخوانی دارد. با عبور این موج نه چندان قوی , با تقویت پر ارتفاع جنب حاره ای بطرف شمال اروپا و ریزش هوای سرد برروی شرق اروپا و برروی دریای سیاه و شمالغرب ایران , شاهد شکل گیری ناوه عمیقی به تدریج از اواخر روز پنجشنبه خواهیم بود که این ناوه مذکور روز جمعه با محوری در راستای شمالشرقی و جنوبغربی برسر تاسر نوار غربی تاثیر گذار خواهد بود.


نقشه شماره 2





براساس نقشه شماره 2, ناوه ای که به تدریج از روز جمعه سرتاسر نوار غربی را پوشش خواهد داد  و با ادامه گسترش زبانه پر ارتفاع جنب حاره بطرف قطب و ریزش هوای سرد علاوه بر عمیق شدن ناوه شاهد بسته شدن مرکز سامانه برروی دریای خزر خواهیم بود. این سامانه  بر همه ایران تاثیر گذار خواهد بود. انتظار داریم بواسطه این ناوه عمیق تا عصر روز یکشنبه کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. با ادامه فعالیت مرکز سامانه در شمال کشور مجددا در روز سه شنبه ناوه ای در غرب و جنوبغرب ایران شکل خواهد گرفت.


نقشه شماره 3







در نقشه شماره 3,  سامانه مرکزش بصورت بسته در شمال کشور قابل مشاهده است که به تدریج از سمت غرب و جنوبغرب شاهد شکل گیری ناوه جدیدی در روز مذکور خواهیم بود.


نتیجه : ناوه اولی بیشترین فعالیت بارشی را با توجه به دامنه فعالیت و توزیع رطوبت در شمالغرب و نوار شمالی و امتداد رشته کوه البرز و شمالشرق و شرق خواهد داشت. البته استانهای واقع در دامنه های جنوبی البرز را هم شامل می شود. ناوه دومی علاوه بر شمالغرب , جنوبغرب و نیمه جنوبی و جنوبشرق را هم پوشش خواهد داد. متاسفانه در سایر نقاط رطوبت مناسبی با این دو ناوه همراهی نمی شود.نیمه شمالی کشور بخصوص نوار شمالی با ورود پرفشار از ناحیه اروپا شاهد افت دما و تشدید بارشها خواهد بود.