مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

مدلهای پیش بینی شکل گیری سایکلون حاره ای در جنوب اقیانوس هند از روز چهار شنبه 7 خرداد را نشان می دهند



تصویر انیمیشن میدان باد 10 متری سطح آب در قسمت جنوبی اقیانوس هند به تدریج شکل گیری سایکون حاره ای را نشان می دهد که بطرف غرب اقیانوس هند و دریای عرب منحرف می شود. این سایکلون حاره ای باتوجه به سرعت بادی که بهمراه دارد( 25 متر بر ثانیه یا 50 نات) در شاخه طوفانهای حاره ای محسوب می شود. یادآوری می شود که سایکلونهای حاره‌ای با توجه به سرعت بادی که بهراه دارند به سه دسته سیستم کم‌فشار حاره‌ای ( سرعت کمتر از 17متر بر ثانیه)، طوفان حاره ای ( سرعت بین 17 و 32 متر بر ثانیه) و هاریکن ( با سرعتی بیش از 32 متر بر ثانیه).البته خود طوفانهای که هاریکن - تایفون - وبلی وبلی نامیده می شوند با توجه میزان و شدت تخریب  به 5 درجه تقسیم می شوند. درجه یک آنها 33 متر برثانیه و درجه 5 آن به بیش از 250 کیلومتر برساعت یا 69 متر بر ثانیه سرعت باد همراه آنها است .هاریکن به سامانه‌هایی گفته می‌شود که در آمریکای شمالی و بر روی اقیانوس اطلس شکل می‌گیرند. طوفان‌هایی که روی اقیانوس آرام شکل می‌گیرند و مناطق جنوب شرق آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد تایفون می‌گویند و در نیم کره‌جنوبی و در استرالیا به همین نوع طوفان‌ها ویلی‌ویلی گفته می‌شود.(در واقع اگر به سادترین شکل بخواهیم درباره آنها صحبت کنیم به همه سایکلون گفته می شود که بنابر میزان سرعت باد همراه به کمفشار - طوفان های معمولی وطوفانهای شدید تقسیم بندی می شوند. کمفشارها دارای حداکثر سرعت باد تا 17 متر برثانیه و طوفانهای معمولی دارای سرعت باد حداکثر بین 17 تا 32 متر برثانیه و طوفانهای شدید دارای سرعت باد از 33 متر برثانیه به بالا می باشند که طوفانهای شدید با توجه به میزان شدت تخریب به 5 دسته تقسیم می شوند.) لذا طوفان گونو با توجه به سرعت باد همراه آن که 55 متر بر ثانیه بودجز شاخه هاریکنها محسوب می شود. این سایکلون حاره ای در ابتدای تشکیل بطرف جنوب دریای عرب حرکت می کند اما علارغم وجود حرکت وضعی زمین یا نیروی کریولیس به تدریج بطرف چپ یا غرب  و بطرف جنوب عربستان منحرف می شود و در نهایت بخشهای جنوبی یمن - عربستان - عمان را تحت تاثیر قرار می دهد. از انجائیکه احتمال تغییر وضعیت چنین چرخندهایی در جهت تقویت و تغییر مسیر وجود دارد ردیابی و دیدبانی آنها جهت جلوگیری از خسارات احتمالی لازم و ضروری بنظر می رسد . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع در روزهای آتی در صورت تشکیل این چرخند بیشتر بررسی خواهد شد. 


نظرات 12 + ارسال نظر
علی دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 10:14

با سلام چرا ابرهای همرفتی که به صورت عمودی شکل می گیرند بعد از مدتی که گسترده می شوند به صورت رشته ای در می ایند واز بین می روند علت چیست؟

سلام
کلا ابرهای جوششی بوسیله جریانات عمودی تقویت و رشد می کنند.بنابراین هر زمانی بدلیلی جریانات عمودی متوقف شودو پایداری حاکم شود بصورت افقی گسترش یافته و بتدرج از بین می روند.

فرشاد قلی نژاد شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 10:28 http://iranslamt.blogfa.com

با سلام خدمت استاد گرامی.
استاد چرا نواحی شرقی افریقا که اتفاقا خط استوا هم از آنجا عبور می کند اینقدر خشک و بیابانی هستند؟ در صورتیکه باید یک منطقه حاره ای پرباران با جنگل های بارانی باشد؟. مثلا غرب افریقا و شرق افریقا هر دو در یک عرض جغرافیایی قرار گرقته اند. غرب و مرکز افریقا مثل کشورهای کنگو و اوگاندا کاملا پوشیده از جنگل های بارانی و مرطوب اند در حالی که شرق افریقا کشورهایی مثل سومالی که خط استوا هم از این کشور عبور می کند کاملا خشک و بیابانی اند و در یشتر سال ها خشکسالی و قحطی در این کشور بیداد می کند. همین الان هم در این کشور خشکسالی و قخطی است. علت چیست؟ با تشکر

سلام
با تشکر از شما دوست عزیز که سوال خیلی خوبی رامطرح کردی.کمربند هگرایی یا (ITCZ) عبارتست از زنجیره ای از سلولهای کمفشار که دارای عمق عمودی زیادی در منطقه استوا هستند و در اثر همگرایی بادهای تجارتی شرقی در دو نیمکره شمالی و جنوبی تشکیل می شود. در مناطقی که این منطقه همگرایی استقرار دارد که اقیانوس یا دریا یا کلا بحری است بدلیل فراهم بودن توام رطوبت و صعود ناشی از همگرایی بارشها بوفور رخ می دهد. اما مناطقی که همگرایی ITCZ در آن مناطق وجود دارد خشکی و قاره ای باشد بدلیل عدم وجود رطوبت علارغم صعود بارشی رخ نمی دهد. مگر اینکه جریانات فصلی یا موسمی با آن همراهی شود. دقیقا مثل مانسون هندوستان - مانسون افریقا که کمربند همگرایی در آنجا دیده می شود ولی اگر جریانات مرطوب دریایی باعث فرارفت رطوبت بداخل آن نشود بارشی رخ نخواهد داد.

رضا ابراهیمی جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 21:42

سلام
استاد چند سوال داشتم
من میخام ارتباط میان درجه روز های سرمایش ودرجه روزهای گرمایش ایران رو با الگوهای پیوند از دور ارتباط بدم به نطر شما کدام الگو بهتر جواب میده ایا نوسان اطلس شمالی یا نوسان قطبی
به طور کلی کدام الگو بر میانگین دمای روزانه ایران اثر بیشتر دارد

سلام
هردو الگو بر دما و بارش ایران موثرند. ولی بنظر من شاخص شمالگان یا نوسان قطبی بر دمای ایران خیلی موثر تر است.

حسین تنها چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 22:41

سلام استادعزیزنفرماییداستادجان،شماهمه مدلهای دنیارومیدونید. من پیش بینیم فقط متکی به مدلهانیست بلکه سالهای زیادی دراین باره زحمت کشیدم وبه جمع آوری اطلاعات پرداختم. گرچه هیچ بلدنیستم اماخداییش همه جوره برای جمع آوری اطلاعات وتجربیات وقت گذاشتم ارزششوداره چون هواشناسی جزیی اززندگیمه/ بعدأ یکی یکی معیارهای خودموبراپیش بینی بلندمدت رومیکنم شماودوستان هم بررسی وقضاوت کنیدواشکالات نظراتمو بگیدوتوضیح بخواهید.سپاس استادجان درس پس میدیم.

سلام
با تشکر از شما. ما منتظر تجربیات گرانبهای شما هستیم.

حسین چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 22:34 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد دلیل نوسانان پر ارتفاع جنب حاره چیه؟زاویه تابش خورشید که ثابته چه دلیل دیگری بر نوسانات جنب حاره میتونه اثر گذار باشه و اینکه استاد یه مبحث کامل در مورد پرارتفاع جنب بزارین تا با این پر ارتفاع بیشتر اشنا شویم

سلام
انشاا... در زمان مناسب.

حسین تنها چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 18:38

سلام استادعزیزبنظرم گرچه همه جاصحبت ازاحتمال تابستانی داغ برای امسال است.امابنظرم این داغی فقط درتیرماه خودنمایی کنه.پیش بینی من تیربسیارگرم.مردادبادمای نرمال وبارشهایی خوب درحاشیه شمالی کشور.. شهریورخنکترازنرمال وبارشهای سیل آسادرحاشیه شمالی کشور./ جنب حاره ای هم تاقبل 15خردادکل کشوروپوشش نخواهدداد،درحقیقت جنب حاره ای درخردادماه بانوسانات زیادی مواجه خواهدشدمدلهاناپایداریهای جوی ازدهم خردادروی نیمه شمالی کشورنشون میدن..کلأانگاریک دگرگونی دروضع جوی کشوربوجود اومده. بنظرم این دگرگونی بوی ترسالی طلایی رومیده.

سلام
با تشکر از نظرتون. ولی خوب می شد اگر دلیلتون را هم بیان می کردید اگر مدل یا شاخصی برای نظرتون دارید ارسال کنید خوشحال می شویم.

علی چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 18:16

با سلام امروز در نایین شاهد وزش باد نسبتا شدیدی بودیم علت چیست؟

سلام
بادهای شدید و با عمر کوتاه معمولا نتیجه فعالیت ابرهای جوششی و همرفتی است. اما اگر برای مدت زیادی مثلا چند ساعت داوم داشته نتیجه شیو فشاری است.

علیرضا چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 15:45

با سلام چرا هنگامی که ابرهای همرفتی به صورت عمودی تشکیل می شوند بعد از ایجاد بارشهای رگباری به صورت پوششی ایجاد می شوند؟

سلام
یکی از عواملی که سبب از بین رفتن ابر می شود بارش است . با تخلیه رطوبت به تدریج از ضخامت ابر کم می شود که البته ممکن است در همین زمان جریانات صعودی هم متوفق شود. و با پایداری هوا ابرها بیشتر بصورت پهن و گسترش افقی دیده می شوند.

تباسیده چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 11:20

سلام استاد احتمال رسیدن این طوفان به جنوب ایران بخصوص چابهار است یا نه

سلام
با تغییر بوجود آمده در مدلها خوشبختانه شکل گیری چنین سایکلونی منتفی است.

فرشاد قلی نژاد چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 11:09 http://iranslamt.blogfa.com

سلام استاد. شما لینک شدید.
سه سوال از شما داشتم.
1- ابرهایی که در هوای شرجی خوزستان ظاهر می شوند با چه مکانیسمی تشکیل می شوند(با توجه به اینکه این ابرها علاوه بر ارتفاعات استان مناطق جلگه ای استان را نیز می پوشانند) و آیا با پدیده مانسون هند در ارتباط هستند؟.
2- منظور از تغییر مسیر کم فشار حاره ای چیست یا اینکه در صورت تغییر مسیر این کم فشار می تواند از دریای عمان وارد تنگه هرمز شده و در امتداد خلیج فارس به طرف بالا حرکت کرده و بوشهر و خوزستان را البته بصورت ضعیف شده تحت تاثیر قرار دهند.
3- آیا کم فشارهای حاره ای که گاها به کشور ما نزدیک می شوند (مثل طوفان گنو) بر روی جو استان خوزستان تاثیر دارند؟
با تشکر فراوان از شما. یا علی

سلام
1- پدیده شرجی روی خوزستان با جنوبی شدن جریانات باد روی خلیج فارس اتفاق می افتد که داری الگوی خاصی است اما در زمان تقویت مانسون در جنوبشرق ایران این پدیده تقویت می شود. ابرهایی که در این زمان شکل می گیرند بوسیله گرم شدن سطح زمین (همرفت) یا صعود هوای مرطوب از ارتفاعات (مکانیکی) تشکیل می شوند.
2- سامانه های کمفشار حاره ای یا طوفانهای حاره ای ناگهان احتمال دارد مسیر قبلی که داشته اند را عوض کنند و بسمت دیگری حرکت کنند. یا اینکه تضعیف و از بین بروند یا خیلی قوی شوند. هر گونه احتمالی در این خصوص وجود دارد اما بمحض رسیدن به خشکی تضعیف و از بین می روند.
3- تا کنون چنین اتفاقی برای استان خوزستان رخ نداده است. اما برای سواحل امکان خسارت است.

شما هم لینک شدید.

علیرضا چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 09:13

با سلام چرا ابرهای همرفتی(کومولونمبوس) که به صورت عمودی تشکیل می شوند بعد پهن می شوند؟

سلام
ابرهای جوششی با جریات صعودی همراه هستند و وقتی جریانات صعودی قطع می شوند رشد عمودی آنها نیزقطع می شود . با قطع جریانات صعودی بوسیله عاملی مثل هوای پایدار شاهد کاهش رشد عمودی و گسترش افقی آنها می باشیم.

محمدی چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 08:22

سلام
بر اساس نرمال هر ساله،پرفشار جنب حاره ای در چه موقع از خرداد به طور کامل بر روی کشور مستقر خواهد شد و اینکه امسال شرایط را چطور میبینید؟

سلام
بطور معمول تا اواسط خرداد بر اکثر نقاط ایران حاکم می شود. اما سالهایی هم بوده که خیلی زودتر برروی کشور گسترش و تقویت شده است. امسال هم برروی کشور بین 20 تا 40 متر نسبت به حالت نرمال افزایش ارتفاع داشته باشیم و بنظر می رسد تا اواسط خرداد بر اکثر نقاط ایران حاکم بشود در حال حاضر قسمتهای جنوبی و حتی قسمتهایی از عرضهای بالاتر را پوشش داده است .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.