مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

مطلب آموزشی (بررسی شاخصهای دور پیوندی با توجه به دمای سطح آبها)


سوال: برداشت شما از آخرین شرایط دمایی حاکم بر سطح آبها چیست؟ یا اینکه شاخصهای دور پیوندی در چه وضعیتی قرار دارند؟




تذکر: برای دیدن بهتر تصویر برروی آن کلیک راست کنید و از wiev image را انتخاب کنید.

نظرات 9 + ارسال نظر
مرید شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 23:33

سلام استاد جان ، استاد با عرض سلام و خسته نباشید استاد آیا این النینوی که راجب را داره بحث میشه ما مناطق جنوبی و جنوب شرقی از این بارش های این پدیده آب و هوایی بهرمند میشین یا نه؟ با تشکر

سلام
با توجه به شرایط عوامل تاثیر گذار در مانسون هند و با توجه به مدلهای احتمالی وآماری و دینامیکی فصلی بارشهای مانسون هند کمتر از نرمال خواهد بود . از طرفی با توجه به وابسته بودن بارشهای جنوبشرق در فصول گرم به مانسون هند بنظر می رسد که بارشها در جنوبشرق کمتر از نرمال باشند. البته غالب مدلها نرمال تا کمتر از نرمال را برای منطقه جنوبشرق پیش بینی کرده اند.

امیرکوروش جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 23:39

اینکه استاد پرنو میفرمایند عجله نکنیم این متن را بخونید


ناظم السادات با اشاره به اینکه در بررسیهای صورت گرفته اقیانوس هند، آرام و اطلس خشکسالی ایران را نشان می دهند، افزود: می توان با استفاده از علوم موجود به راحتی وضعیت را بررسی و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خشکسالی انجام داد ولی از سوی مسئولان مربوطه هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و فقط سازمان هواشناسی نقطه اتکا قرار گرفته در حالیکه این امر درست نیست و باید به دانشگاهیان نیز در این رابطه توجه لازم را نشان داد.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه با تحقیقات صورت گرفته استان فارس تا اوایل زمستان بارش مناسی را نخواهد داشت، عنوان کرد: در فصل تابستان علائم مثبتی از اقاینوس آرام برای بارش باران در فصل پاییز داشتیم (( که متاسفانه در طول یک ماه گذشته این نشانه ها از بین رفت و ظرف چند ماه آینده بارش مناسبی در استان فارس پیش بینی نمی شود و در صورت فعال شدن اقیانوس هند در آذر ماه به طور حتم زمستان پر آبی خواهیم داشت.

سه شنبه ٢١ مهر ١٣٨٨

سلام
ضمن تشکر از شما . بله صرفا با توجه به یکی دو عامل نباید زود تصمیم گرفت و باید تواما تمام شاخصها و گردش جو را پیگیری کرد.

هواکده جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 23:24

اثر نوسان النینو بر اقلیم ایران​

در زمان وقوع پدیده ال نینو رودباد جنب حاره درنیمکره شمالی به عرض های پائین تری منتقل شده و در واقع جانب شمالی سلول هدلی درموقعیتی نزدیکتر به استوا قرار می گیرد.در چنین حالتی پر فشارهای جنب حاره ای در منطقه خاور میانه به عرض های پائین تری جابجا شده و امکان نفوذ موج بادهای غربی را دردوره سرد به منطقه مدیترانه و دریای سرخ افزایش می دهند، نتیجه این فرآیندها افزایش بارش زمستانی ایران و بطور کل خاور میانه در سال های ال نینو خواهد بود.

http://s1.picofile.com/file/7920709030/Picture1.jpg

سیل های بزرگ در طی النینو در مناطقی همچون پرو، شمال بولیوی و شیلی، سواحل شمالی آفریقا و مدیترانه شرقی، ایران و افغانستان.​

تقریباً تمامی تحقیقات انجام شده در ایران نیز رخداد ال نینو را با افزایش بارش های فراگیر در دوره سرد سال مرتبط می دانند

نتایج پژوهشگران در خاورمیانه نیز ارتباط پدیده انسو را با ناهنجاری های بارش بر روی منطقه نشان می دهد، بطوریکه سال های ال نینوی قوی با افزایش بارش زمستانی همراه بوده، همین پژوهش، نیز ارتباط پدیده انسو را با ناهنجاری های بارش بر روی منطقه نشان می دهد، بطوریکه سال های ال نینوی قوی با افزایش بارش زمستانی همراه بوده در عین حال جدیدترین خشکسالی ایران و جنوب غرب آسیا (خشکسالی ٢٠٠١ - 1998) با یکی از طولانی ترین و قویترین لانیناهای نیم قرن اخیر مرتبط دانسته شده و در واقع فاز سرد انسو علت اصلی خشکسالی اخیر معرفی گردیده است.

در مناطق مونسونی همچون هند، مدت زیادی است که نقش ال نینو بر میزان بارش تابستانی مورد مطالعه قرار گرفته است، با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت منطقه هند در طول سال های ال نینوی قوی کاهش بارش تابستانی قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. فعالیت سیکلون های حاره ای نیز از فازهای گرم و سرد انسو تبعیت می کند. در کل، فازهای گرم با افزایش تعداد طوفان های حاره ای و هاریکن ها در اقیانوس آرام شرقی و کاهش تعداد آنها در خلیج مکزیک و دریای کارائیب همراه است.

در عین حال در سال های ال نینو مناطق مرکزی و غربی اروپا در طول فصل زمستان بارش های بیشتر از نرمال دریافت می کنند که با کاهش میزان فشار هوا در این منطقه همراه می باشد. در حالیکه اروپای شمالی در چنین سالهایی از بارش های کمتری برخوردار خواهد بود، از طرفی پوشش برف در مناطقی چون شرق قفقاز - حوضه غربی وشرقی دریای خزر و آسیای مرکزی بیشتر ازشرایط نرمال خواهد بود. در واقع مسیر سیکلون ها در منطقه شرق اقیانوس اطلس و اروپا به عرض های جنوبی تری جابجا می شود.

تاثیر مضاعف انسو با همپیوندی IOD

گاهی اوقات رویدادهای شاخص انسو با فاز های مختلف شاخص IOD همپیوند می شوند. در این حالت میزان تاثیر گزاری هر یک از رویدادهای شاخص انسو بر روی مناطق تحت تاثیر، تشدید خواهد شد. مثلا در هنگام بروز فاز گرم IOD به همراه النینو، میزان همرفت در غرب اقیانوس هند و سواحل شرقی آفریقا نسبت به النینو منفرد افزایش زیادتری خواهد داشت. در نواحی شرق اقیانوس هند در منطقه قاره دریایی (اندونزی و استرالیا) فرونشینی هوا تشدید خواهد شد.

این امر سبب افزایش فراتر از نرمال قدرت بادهای شرقی سطحی در اقیانوس هند شده در نتیجه رطوبت اقیانوس هند و دریای سرخ در نقش تغذیه رطوبتی سامانه های مهاجر در خاورمیانه و یا در تکوین توده هوای کم فشار سودانی بیش از پیش ظاهر می گردد و بدین سان، دوره های مرطوبتری را در ایران و خاورمیانه باعث می گردد.

در مواقع رویداد لانینا و فاز منفی IOD به صورت توام، سبب شرایط عکس شرح داده شده در بالا می گردد.

http://s3.picofile.com/file/7936312147/21798051431148930140.jpg


http://s2.picofile.com/file/7936356234/alnino_lanina_iod.png


ناهنجاری دمای سطح آب دریا در اقیانوس آرام و هند در طی رویداد های النینو و لانینا به صورت منفرد و همراه با فاز های گرم و سرد IOD​

با تشکر فراوان از مطالب خوب شما.
بله در رخداد النینو و لانینو ,شاخص دو قطبی هند نقش مهمی را بازی می کند.

امید از اهواز جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 19:03

سلام وخسته نباشی

استاد به نظر شما تاثیرات النینو رو برروی ایران از کی خواهیم دید؟ ومنتظر پاییز پر بارش خواهیم بود یا الگوهای دیگر رو هم در بارش ایران باید در نظر گرفت؟

سلام
اگر النینو به معنای واقعی رخ دهد و شاخص دو قطبی هند هم مثبت شود در صورت ارسالی امواجی از ناحیه غرب می توان پائیز پیش رو منتظر بارشهای قابل توجهی بود. حتما در نظر گرفتن شاخص شمالگان تاوه قطبی و اقیانوس اطلس شمالی خیلی مهم هستند. گرچه سیگنالها نشان دهنده النیوی متوسط تا قوی در آینده است اما نباید عجولانه تصمیم گرفت چون باید پیام رخداد این شاخص به منطقه ما منتقل شود اگر بصورت کاذب رخ دهد و یا سایر شاخصها و عوامل دیگر با آن همراهی نکنند ممکن است چیزی که در انتظارش هستم رخ ندهد. انشاا... که اینطور نخواهد بود. و پائیز خوبی در پیش خواهیم داشت.

حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 18:27 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد شرایط النینوی چه تاثیری بر آب و هوای ایران خواهد داشت؟

سلام
با افزایش بیشتر از نرمال بارش در پائیز و بهار همبستگی مثبت دارد. ولی در زمستان همبستگی خیلی کمی دیده شده است. در زمستان بارشها و دما بیشتر با دو شاخص اطلس شمالی و تاوه قطبی در ارتباط است.

حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 16:51

سلام جناب استاد
تصویر حاکی از آنومالی مثبتدمایی در بیشتر سطوح اقیانوسها می باشد مخصوصا در نیمکره شمالی
مخصوصا نواحی حاره اقیانوسی که در منطقه 3.4 پاسیفیکی شدیدتر میباشد
و حاکی از النینو متوسط میباشد
به این ترتیب پیش بره النینو حاکم خواهد بود

سلام
بله شرایط برای النیو و مثبت شدن شاخص دو قطبی مناسب است.

امیرکوروش جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 15:46

درود بر شما استاد

به نظر من انسو در فاز گرم هست و ال نینو در حال تکوین

نوسان اطلس شمالى منفى ضعیف

نوسان آرام شمالى مثبت

نوسان دوقطبى اقیانوس هند خنثى که مثبت خواهد شد .


بنده شرایط بسیار شبیه به شرایط سال هاى ١٣٦١ ١٣٦٢ ١٣٦٥ ١٣٧٠ و ١٣٧٦ مى بینم .

سلام
با تشکر از شما.

حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 12:35 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد کاش یه نموداری معرفی میکردی که بدونین دقیق در چه وضعیتی آبو هواشناهتی قرار داریم آیا النینو کاکلیم یا لانینا کامل یا النینو مودکی و غیره؟

سلام
نمودار قرار دادم مراجعه کنید به پستهای قبلی.

حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 12:12 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد به نظر میرسه آبهای خودمون خلیج فارس و دریای عمان نسبتاً از گرمای خوبی بهرهمند هستن و در شرق پرو انگار آبها متمایل به سردی هستن و این بر خلاف النینو هست عجیبه؟

سلام
نگران نباش النیو با احتمال بسیار زیاد رخ خواهد داد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.