مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

آخرین باز نگری مدلهای پیش بینی





مدلها همچنان فعالیت سامانه کم ارتفاع در شمالغرب ایران و حاکمیت سلول پر ارتفاع بر فراز جنوبغرب و مناطق جنوبی و مرکزی ایران را نشان می دهند.در سطح زمین کمفشار حرارتی از هندوستان تا ایران دیده می شود که بواسطه فعالیت موج تراز میانی جو زبانه آن برروی ایران و تا شمال و غرب عراق گسترش می یابد.با تداوم این وضعیت تا پایان هفته در 2/3 عرضهای پائین جوی پایدار در تراز میانی و بالایی و ناپایدار نسبی در تراز زیرین جو همراه با افزایش دما ودر 1/3 عرضهای بالایی ایران جوی ناپایدار همراه با بارشهای بهاری  را انتظار داریم . طی این مدت بواسطه شیو فشاری که بین کمفشار مذکور و پرفشار غربی و شمالغربی برروی عراق پدید می آید شاهد وزش بادهای نسبتا شدیدی برروی عراق و ناحیه غرب ایران و جنوبغرب بخصوص در بعداز ظهرها خواهیم بود که احتمال تولید گردوخاک محلی و یا انتقال خاک از کشور همسایه را در پی دارد.تغییرات دمایی بواسطه نوسانات پر ارتفاع جنب حاره در تراز میانی و بالایی جو و گسترش کمفشار حرارتی سطح زمین رخ خواهد داد. با توجه به شرایط دینامیکی حاکم در نیمه شمالی ایران انتظار بارش با توجه به توزیع رطوبت در نوار شمالی - شمالغرب و غرب و شمالشرق و دامنه های البرز و دامنه های شمالی زاگرس را داریم.
بارش تجمعی


نظرات 7 + ارسال نظر
امید از اهواز سه‌شنبه 6 خرداد 1393 ساعت 18:09

سلام استاد

خدارو شکر امروز در مناطق شمالی خوزستان دزفول بارشی هر چند ناچیز در ساعت 7 صبح رخ داده است .دوست دارم نظر شمارو هم بدونم ؟

سلام
در تراز میانی جوی پایدار حاکم است و در سطح زمین بواسطه کمفشار بطور نسبی ناپایداری حاکم است احتمال رخداد چنین رگبارهایی در ارتفاعات و نوار شمالی استان وجود دارد.

امیر.خوی سه‌شنبه 6 خرداد 1393 ساعت 14:27

سلام.ممنون استاد از اطلاع رسانی تون.چند روزی هست که عصر و اوایل شب رعد و برق و بارش باران داریم جای همه دوستان خالی.

سلام
موفق باشید.

حسین سه‌شنبه 6 خرداد 1393 ساعت 14:05 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد دلیل وزش باد شدید در هنگام رگبار محلی چیست؟ واینکه یک رگبار محلی میتواند افت فشار قابل ملاحظه ای ایجاد کند؟دلیل افت فشار شدید هوا در یک بازه زمانی کوتاه چه چیزی میتواند باشد؟با تشکر

سلام
بارشهای رگباری ناشی از شکل گیری ابر جوششی کوملونیمبوس (CB) است. که بجهت وجود جریانات بالاسو و پائین سو در داخل ابر با تغییرات فشار همراه است. بدیهی است که افت فشار بخاطر خلائی که ناشی از تخلیه هوا بواسطه مکش یا جریانات عمودی بطرف بالااتفاق می افتد. بنابراین افت فشار زیاد هم با این سلولهای ابر مشاهده شده است. یکی از مهمترین مشخصه های وجود اینگونه ابرها در منطقه نوسانات شدید فشار است. وزش بادهای شدید بهمراه رگبار باران بخاطر ریزش هوای سرد و سنگینی است که از داخل سلول ابر بطرف پائین سرازیر می شود.

محمدی دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 14:45

سلام
استاد تصویر مدل را فرستادم به ایمیلتون

سلام
بله یک سیکلون حاره ای است که بطرف غرب حرکت می کند بطرف عربستان منجرف می شود در روزهای آتی در خصوص موقعیتش و شدت و ضعف آن بحث خواهد شد.

امیرکوروش دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 12:49

درود

استاد به نظرتون طوفان گونو تکرار خواهد شد ؟

http://wxmaps.org/pix/prec9.html

سلام
یک کمفشار فعال با مرکز 995 هکتوپاسکال برروی اقیانوس هند شکل می گیرد و بسمت غرب حرکت می کند که بسمت یمن و عمان و عربستان منحرف می شود و با برخورد با خشکیها تضعیف می شود. در حد و قواره طوفان خیلی شدید نیست. اما از آنجا که اگر شرایط مناسب باشد تقویت می شوند فعلا در این خصوص باید صبر کنیم تا 5-6 ژوئن .

امید از اهواز دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 12:03

استاد این کم فشار حرارتی غیر از مناطق جنوب وجنوب غرب تا چه قسمت از فلات مرکزی ایران توانایی نفوظ و ایجاد گرما رادارد؟

سلام
تا دریای خزر هم می تواند گسترش یابد.

محمدی دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 10:12

سلام
مدل ها حاکی از تشکیل توفان حاره ای قدرتمندی بر روی دریای عرب هستند.که جهت حرکت آن شرقی غربی است و تا جنوب و تا حدودی در مرکز شبه جزیره عربستان گسترش خواهد یافت.به نظر شما ترکش های آن به کشور ما هم خواهد رسید؟

سلام
مدلهای هفتگی و تصاویر ماهواره کنونی چیزی را نشان نمی دهند. اما مدلها پتانسیل فشار کمتر از 1000 میلی باری و دمای سطح آبها و پتانسیل حداکثر باد نشان دهند وجود شرایط بالقوه برای تشکیل سایکلون درجه 2 الی 3 از حاشیه جنوبی عربستان - دریای عرب تا حاشیه پاکستان (کراچی است.) لطفا اگر تصویر یا مدلی که نشان دهنده این طوفان گرمسیری باشد را ارسال کنید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.