مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

بازنگری مدلهای پیش بینی هفتگی

بر اساس مدلهای پیش بینی , مرکز سامانه ای که روزهای قبل در موردش صحبت شد کما کان برروی کشور ترکیه دیده می شود. سامانه مذکور همچنان با ارسال امواجی تا اواسط هفته پیش رو برروی کشور تاثیر گذار خواهد بود. در جنوب کشور سلول پر ارتفاع جنب حاره ای تقویت شده و مرکزش به 5900 متر خواهد رسید که بخشهای جنوبی و مرکزی و جنوبغرب را پوشش خواهد داد. لذا بواسطه همگرایی و تاوایی منفی جوی پایدار همراه با افزایش دمارا برای مناطق مذکور پیش بینی می شود.  از طرفی بواسطه استقرار سامانه کم ارتفاع در شمالغرب  و ارسال امواجی ,جوی ناپایدار و بارانی را برای شمالغرب و غرب و نوار شمال و شمالشرق پیش بینی می شود. لذا با توجه به توزیع رطوبت انتظار بارش در آذربایجان غربی - شرقی - اردبیل - سواحل غربی و جنوبی خزر -تهران -استان کردستان - استانهای کرمانشاه - همدان - زنجان - قزوین - مرکزی -شمالشرق - لرستان- ایلام - بخشهای غربی اصفهان - بخشهای شمالی استان سمنان - مازندران - بیشترین بارشها در شمالغرب - سواحل غربی خزر - برخی استانهای غربی پیش بینی می شود. 

پیش بینی استان خوزستان: بواسطه تقویت سلول پر ارتفاع و گسترش دامنه آن برروی استان , در تراز میانی و بالایی جو بعلت تاوایی منفی و همگرایی  جوی پایدار بر استان حاکم می شود. اما در تراز زیرین جو بعلت تقویت کمفشار سطحی و همگرایی و تقویت جریانات بالاسو و فرارفت رطوبت احتمال رخداد بارشهای پراکنده  همرفتی و مکانیکی بخصوص در ارتفاعات بصورت نقطه ای وجود دارد. اما بطورکلی طی فعالیت سامانه مذکور انتظار بارش چشمگیری در سطح استان نمی رود. 

طی امروز و فردا : آسمان استان صاف تا کمی ابری احتمال بارش پراکنده - افزایش دما - لذا در مرکز استان انتظار داریم حداکثر دمای امروز جمعه 42 و فردا شنبه به44 برسد.

نظرات 3 + ارسال نظر
امید از اهواز دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 11:57

سلام استاد

در صحت گفتهای قبلیم نه به صورت علمی بلکه به صورت تجربی احساس کردم بعداز احداث سدهای کارون3 و کارون 4 درتابستانها منطقه دهدز با ارتفاع 1400 متر از سطح دریا شبهایی گرم دارد طوری که اختلاف دمای روز و شب 9 تا 10 درجه است

سلام
منظورتان این است که با احداث سدها دمای دهدز گرمتر شده است ؟
اتفاقا امکان دارد با احداث سدها دمای منطقه بواسطه منابع آبی و نسیم خنکی که ایجاد می شود کمتر بشود ولی باعث دمای بیشتر نمی شود.

حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 23:51

سلام دوستان کسى از پیش بینى جدید عشایر خبر نداره ؟ این را دیدین؟

http://jahromnews.blogfa.com/post/1342/پیرمرد-عشایر-خنجی-هوای-استان-فارس-را-پیش-بینی-کرد

[ بدون نام ] جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 19:16

سلام و خسته نباشی

برای خوزستان تابوده پرفشار و گرما و نبود بارش در همچین موقع سال بخصوص در مناطق دشت وکم ارتفاع استان . استاد بنظر شما با وجود سدهای عظیم با گستره ابی 50تا 60کیلومتری میزان رطوبت هوای خوزستان درتابستان بالاتر نرفته ؟

سلام
آنچنان تاثیری که بر کل استان داشته باشد نه .ولی بر میزان رطوبت شهرهای مجاور یا نزدیک آنها تاثیراتی را داشته است. مثل سد شهید عباسپور در مسجد سلیمان یا سد گتوند در مجاور شهر گتوند بلاخره با تبخیر آبهای پشت سد می توان گفت که در مناطق مجاور آنها از نظر رطوبت تاثیراتی داشته ولی خیلی کم. اگر بخواهیم این تاثیرات را شناسایی کنیم با ید یک کار تحقیقاتی در آن مناطق نسبت به وضعیت قبل از احداث و وضعیت بعداز احداث صورت بگیرد. بنظر بنده خیلی کم است.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.