مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

مطلب آموزشی (در ادامه عوامل تاثیر گذار در مانسون هند)

 با توجه به اینکه بخشی از بارشهای منطقه جنوبشرق ایران وابسته به شدت و ضعف مانسون هند طی فصول گرم از تیر تا شهریور می باشد لذا در ادامه تاثیر دو شاخص انسو و دو قطبی هند برای شناخت رفتار پدیده زیر فصلی مادون جولیان در شدت و ضعف مانسون هند تصاویر زیر که مربوط به یک تحقیق گسترده از مرکز هواشناسی هندوستان در زمان رخداد مانسون هند و فعال بودن مادون جولیان است در زیر دج شده است.

لطفا تفسیر خود را در خصوص مدلهای ناهنجاری بارش و ناهنجاری تابشهای زمینی  و میدان باد و گردش تروپوسفر پائینی جو بیان کنید؟






تذکر: انتقال و کپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر نام و آدرس موردی ندارد.

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید از خمین یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 20:03

سلام
استاد این باند ابری که از روی سودان به صورت مورب تا بخش های مرکزی امتداد یافته چیست؟آیا رطوبت و بارشی به همراه دارد؟
راستی این را هم بگم که دیروز عصر تند باد شدیدی منطقه ما را فرا گرفت که موجب خساراتی هم شد که حداکثر سرعت آن در شهر همسایه یعنی محلات به126کیلومتر بر ساعت هم رسید.علت این تند بادهای شدید به همره گرد و خاک چیست؟

سلام
در سطح زمین بواسطه گسترش زبانه کمفشار جنوبی و انتقال هوای گرم و مرطوب جنوبی در سطح زمین و همگرایی جریانات بین پر ارتفاع مستقر در جنوب ایران و کم ارتفاع مستقر در شمالغرب و غرب ایران سبب گسترش زبانه رطوبتی از ناحیه دریای سرخ به غرب و جنوبغرب ایران شده است که باند ابرناکی پائین و متوسط که در تصاویر ماهواره قابل مشاهده است ناشی از حاکمیت این جو است. بادهای که در منطقه رخ می دهند یا بواسطه شیو فشاری بین منطقه کمفشار و پرفشار است یا بواسطه حبابی از هوا است که بوسیله ابر های جوششی که در منطقه بوسیله فعالیت جبهه سرد یا همرفت یا بصورت مکانیکی رشد و به تکامل رسیده اند اتفاق می افتد. بنظر بنده این نوع تندبادها که گاها عمر زیادی ندارند ناشی از ابرهای جوششی باشد. البته در بعداز ظهرها بواسطه افت فشار زیاد و تشدید شیو فشاری احتمال رخداد بادهای شدید وجود دارد اما عمر این بادهای شدید بیشتر از قبلی است.

حسین یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 13:44 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد میشه بگین پدیده زیر فصلی مادون جولیان چی هست؟

نوسان مادن-جولیان یک گردش بزرگ مقیاس جوی در مناطق حاره ای و جنب حاره ای است که نخستین بار توسط مادن و جولیان کشف شد. وبه نوسان مادن - جولیان معروف گردید.ﭘﺪﻳﺪه ﻫﻤﺮﻓﺘﻲ MJO در ﭘﻬﻨﻪ اﺳﺘﻮاﻳﻲ اقیاﻧﻮس ﻫﻨﺪ و آرام ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت زﻳﺮﻓﺼﻠﻲ ﺟﻮی -اﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات آب و ﻫﻮاﻳﻲ و ﺑﻪ وﻳﮋه ﺑﺎرش ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺣﺎره ای و جنب ﺣﺎره ای را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ.این پدیده اصولا با انتشار شرق سوی یک منطقه همرفتی قوی دارای شدت بارش برروی اقیانوس های هند و آرام شناسایی می شود.این پدیده بعنوان قویترین عامل اقلیمی در مناطق حاره و جنب حاره با مقیاس زمانی زیر فصلی شناخته شده است.و باعث تغییر پذیری در کمیتهای مختلف جو و اقیانوس نظیر فشار و دمای سطح دریا و میزان تبخیر از سطح اقیانوس می گردد.گسترش مداری پدیده mjoدر حدود 12000الی20000کیلومتر است.در هر زمان دلخواه تنها یک رویداد mjoدر مناطق حاره ای وجود دارد.البته گاهی ممکن است بطور همزمان در اقیانوس هنددر منطقه همرفت نسبتا ضعیف یکی در حال شکل گیری ودرمیانه های اقیانوس آرام دیگری در حال از بین رفتن وجود داشته باشد. حرکت شرق سو با سرعت 5متر بر ثانیه از مشخصه های مهم mjo است. که آن را از سایر پدیده های منطقه حاره متمایز می سازد. این پدیده همرفتی همیشه با یک همگرایی در تراز زیرین جو و با یک واگرایی در تراز میانی وبالایی جو همراه است.ین پدیده اصولا با انتشار شرق سو یک منطقه همرفت قوی دارای شدت بارش بر روی اقیانوسهای هند و آرام شناسایی می شود .بی هنجاری های مثبت بارش ابتدا در بخش هایی از شرق آفریقا و غرب اقیانوس هند آغاز شده و سپس در راستای شرق منتشر می شود . این پدیده در مناطق غربی و میانی اقیانوس آرام نیز قابل مشاهده است اما معمولا بر روی آبهای سرد مناطق مرکزی و شرقی اقیانوس آرام تضعیف می شود و مجددا در بخش های شرقی اقیانوس اطلس ،قاره افریقا و بویژه غرب اقیانوس هند تشکیل می گردد. جزئیات مربوط به این پدیده بیشتر بحث خواهد شد. این پدیده دارای دوره عمره کمتر از فصل است و 30-60 روز و گاها 80 روز است که بهمین خاطر زیر فصلی محسوب می شود. و به 8 فاز مختالف تقسیم می شود.

[ بدون نام ] یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 11:46

سلام دیگه دارید خیلی تخصصیش میکنید.

سلام
ضمن تشکر از انتقاد شما این مطالب آنچنان هم تخصصی نیستند. این مواردی که اشاره می شود خیلی در بارش و دمای کشور تاثیر گذار هستند شناخت کافی با توجه به تحقیقات معتبر لازم و ضروری است. سعی می شود ابتدا با طرح سوالی بخث در خصوص این موارد شروع شود و در پایان بصورت شفاف نکات ضروری بیان می شود.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.