مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

مطلب آموزشی(نتیجه تحقیقات صورت گرفته در خصوص مانسون هند.)

نمودار زیر همبستگی بارش مانسون هند با دو شاخص iod , elnino را نشان می دهد.

سوال: برداشت شما از این نمودار چیست؟




ناهنجاری دمای سطح آب و میدان باد طی فصول مختلف در زمان مثبت بودن شاخص IOD

نظرات 5 + ارسال نظر
حسین جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 01:00 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد دلیل کمبود رطوبت این سیستم جدید در منطقه غرب چیه؟

سلام
عدم وجود همگرایی مناسب در میدان باد از ناحیه منابع آبی تغذیه کننده رطوبت. یا اینکه عدم وجود شار رطوبتی مناسب از سطح آبها.در ترازهای مختلف جوی بخصوص 700و850.

حسین تنها پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 21:15

سلام استاد،طبق تصاویرمثبت بودن ‏iodبارشهای سنگینی درشرق آفریقابهمراه داره.ضمنأطبق تصویر برای نوامبرودسامبرهم وزش بادهای باران آورازاقیانوس هندباقدرت بیشتری نسبت به سایرماههابه سمت کشورمون دیده میشه. گرچه منفی بودن دوقطبی هندنفعی به حال کشورمانداره اماطبق این نقشه هامثبت بودنش هم دربعضی ماههای سال برای مابی تأثیره.نظرشماچیه استاد؟

سلام
بطور کلی مثبت بودن شاخص هندبا جریانات شرقی - غربی اقیانوس هند همراه است اگر در زمان رخداد این فاز میدان باد مناسبی حاکم باشد سبب انباشته شدن آبهای گرم در نیمه غربی اقیانوس هند می شود که در اینصورت می تواند منبع خوبی از رطوبت برای تغذیه سامانه های ورودی به ایران بخصوص کمفشار سودانی باشد.
در این تصاویر در زمان مانسون هند که از تیر تا شهریور است در زمان مثبت شدن شاخص دو قطبی هند جریانات مرطوبی بطرف قاره هند دیده می شود که می تواند در کنار جت سومالی که مهمترین فاکتور اقیمی بارشهای مانسون هند است سبب تغذیه مناسب کمفشار حرارتی گسترش یافته برروی قاره هند شود. همانطور که شما اشاره کردید در نوامبر و دسامبر میدان باد ناشی از مثبت شدن این شاخص برای ایران مناسب است. مثبت شدن شاخص تنها کفایت نمی کند . در برخی موارد این شاخص برای ایران نتیجه خوبی هم ندارد.

حسین کوشکی پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 18:49 http://appliedclimatology.blogfa.com/

با سلام خدمت شما آقای پرنو .واقعا از درج مطالب کاربردی و علمیتان کمال تشکر را دارم . یه سوال داشتم ، این نمودارهایی را که در چند پست اخیرتان گذاشتید را از سایت های خارجی گرفته اید یا خودتان رسم نموده اید؟ ممنون میشم اگه منبع اینترنتی داشته باشند و این منابع رو به معرفی نمایید

سلام
این مطالب نتایج کار پژوهشی است که در خصوص مانسون هند صورت گرفته است. از مرکز هواشناسی هندوستان برداشت شده است.

خسرو پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 11:24

باسلام.استاد این دیگه خیلی تخصصیه.

سلام
نمودار درج شده نشان دهنده رفتار عکس دو شاخص النینو و دو قطبی هند با بارشهای مانسون هند است.

حسین تنها پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 11:05

سلام استادخوشبحال هندوستان که حالاتابستونامابایدبشینیم بادهای باران آورشونوتعقیب کنیم.کاش بجای اونهمه صحراهای وسیع عراق وعربستان یک دریای وسیع قرارداشت تابارشهای پاییزوزمستون وبهاربارشهامون صدبرابربهترمیشدوکشورآبادتری داشتیم. امابازم هزاران شکروصدافسوس./النینوباافت بارش هندوستان همبستگی داردچون اساسأ مادرو زادگاه تشکیل مانسون دقیقأدرامتدادمحل استوایی حاره ای شمال استرالیاتااندونزی قراردارد.بدیهی است که درالنینوهوای فرونشین درآن منطقه قرارگرفته پس عرصه برهوای دمنده بادهای دریابه خشکی تنگترمیشودوفقط خلیج بنگال برای آرایش دادن وارسال بارشهای موسمی میماند،پس هرچه خلیج بنگال شرایط مساعدتری داشته باشدشدت کم بارشی سالهای النینوکاهش پیداکرده وبه نرمال نزدیکترمیشود.

سلام
بله همبستگی مثبت لانینو و همبستگی منفی النینو با بارشهای مانسون هند بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر تا حدود زیادی اثبات شده است. اما آنچه که باید بعنوان عامل طلایی در بارشهای مانسون از آن یاد کرد شاخص دو قطبی هند است. همراهی فازهای مثبت و منفی این شاخص با النینو یا النینو است. بررسی رفتار این دو شاخص در تعیین وضعیت مانسون خیلی مهم است.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.