مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

بررسی پدیده همرفتی MJO طی دو هفته آینده و تاثیر آن در فرارفت رطوبت و چرخندگی


پتانسیل سرعت در تراز200 هکتوپاسکال





تابشهای فروسرخ زمینی و موقعیت پدیده همرفت





  
تفسیر مدلها:

تصویر حال حاضر نشان دهنده وجود پتانسیل سرعت منفی برروی اقیانوس هند است که هسته مرکزی آن شرق اقیانوس نزدیک قاره دریایی دیده می شود. در صورتی که برروی افغانستان و پاکستان و ایران و عربستان و عراق و تا افریقا همه دارای پتانسیل سرعت مثبت است که هسته مرکزی آن برروی از شمالشرق افریقا تا جنوبغرب ایران دیده می شود. حاکم شدن دو منطقه با شرایط متفاوت در مقابل هم سبب ایجاد جریان واگرایی از ناحیه اقیانوس بطرف کانون و مرکز همگرایی برروی غرب ایران می شود. یعنی جران از ناحیه واگرایی برروی اقیانوس هند بطرف منطقه دارای همگرایی برروی جنوبغرب آسیا است. و کلا در این تراز جریانات از شرق بسوی غرب است. واگرایی حاکم برروی اقیانوس هند در تراز 200 سبب تقویت جریانات بالا سو و عمودی برروی آن منطقه است. لذا برروی سطح اقیانوس همگرایی تقویت می شود که تقویت پدیده همرفت و تشکیل ابرو بارش را در آن منطقه بهمراه دارد. از طرفی در تراز200 هکتوپاسکال حاکم برروی جنوبغرب آسیا جریانات همگرا شده سبب تقویت جریانات نزولی و تضعیف جریانات صعودی در آن منطقه خواهد شد. لذا با این وضعیت انتظار تضعیف جریان چرخندی و تقویت جریان واچرخندی در منطقه جنوبغرب آسیا را داریم. علاوه بر سرکوب و تضعیف جریان چرخندی با حاکم شدن این الگو جریانات از ناحیه اقیانوس بطرف خشکی نیز تضعیف خواهد شد که پیامدش عدم فرافت مناسب رطوبت بدرون کمفشار سودانی و همراهی نکردن رطوبت مناسب از ناحیه اقیانوس هند با سامانه های بارشی است. این وضعیت با توجه به مدلهای کنونی تا 6 اسفند برروی منطقه حاکم خواهد بود. اما به تدریج با حرکت شرق سوی پدیده همرفتی برروی اقیانوس هند و قرار گرفتن در فاز منفی MJO همگرایی در تراز 200 برروی اقیانوس هند تقویت و برروی جنوبغرب آسیا و ایران واگرایی در تراز 200 تقویت خواهد شد که پیامدش تقویت جرینات بالاسو و چرخندی و تقویت جریانات دریا به خشکی و تقویت فرارفت رطوبت از ناحیه اقیانوس هند و همراهی با سامانه های بارشی خواهد بود. مدلهای تابشهای فروسرخ درج شده از روزهای گذشته تا به آینده چگونگی وضعیت این پدیده همرفتی را در منطقه نشان می دهند. در زمان IOD منفی و لانینا و عدم وجود واچرخندی برروی اقیانوس هند و در جنوب عربستان تاثیر این پدیده در سامانه های بارشی که از منطقه عبور می کنند ملموس تر خواهد بود. بررسی موقعیت و شدت فعالیت این پدیده همرفتی در کنار فعالیت سامانه های بارشی که به ایران وارد می شوند لازم و ضروری خواهد بود. بهترین حالت برای تاثیر مثبت شاخص این پدیده همرفتی زیرفصلی استقرار آن برروی قاره دریایی و یا برروی اقیانوس آرام است. یعنی mjo در فاز منفی قرار گیرد. یا اینکه همرفت در اقیانوس هند خیلی ضعیف بشود. لذا وقتی شاخص mjo در فازهای 1 و 7 و 8 قرار دارد شرایط مناسب تر خواهد بود.

نظرات 12 + ارسال نظر
حسین جمعه 2 اسفند 1392 ساعت 10:47 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد بر روی دریای مدیترانه آیا یک پرفشار باعث واگرایی و تزریق رطوبت به کم فشار در منطقه غرب و جنوب غرب می شود؟

سلام
بله پرفشار باعث واگرایی هوا می شود درصورت استقرار مناسب می تواند رطوبت دریا را به داخل کمفشار تزریق کند.

مرید پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 23:54

سلام به استاد جان ، ما کی منتظر بارش خوب در بندر چابهارکنارک به امید الله باشیم اگه توضیح دهید ممنون میشم*با تشکر فراوان

سلام
فعلا خبر مناسبی نیست اطلاع رسانی خواهد شد.

یونس-بندرعباس پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 19:57

سلام استاد-ظاهرا موج دهه اول اسفندبرای جنوب ضعیف شده.امادهه دوم قراره موج قوی واردجنوب بشه.درسته؟

سلام
بله شرایط بارش برای مناطق جنوبی طی هفته اول اسفند مهیا نیست.

محمدی پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 11:54

سلام
پس بنابراین با توجه به گفته های شما شاخص دو قطبی اقیانوس هند(IOD) هم اکنون در چه فازی قرار دارد و پیش بینی روند آن چگونه خواهد بود؟

سلام
منفی است.

سعید پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 10:02

سلام/استاد انشاا... اولین موج بارشی در هفته بعد کی خواهد بود؟قدرت خوبی داره یا نه؟
راستی استاد دیگه رو موج ها اسم نمیذارید؟خیلی بود اسم میگذاشتید.

سلام
بدلیل تغییرات در مدلها شماره گذاری نیز جابجا خواهد شد. تحلیل هفته آتی را ارائه کردم .

علیرضا چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 22:19

با سلام ایا موج بارشی که در نوار شمالی قرار دارد با جزیانات جت استریم قطبی همراه است یا با جت استریم جنب حاره ای

سلام
با هسته جت قابل توجهی همراه نیست.

مرید چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 21:41

سلام به استاد جان، استاد با این همه توضیح دقیق که داده ای ممنون استاد بندر چابهارکنارک با این شرابط بارشهای خوبی داره یا نه؟ با تشکر فراوان

سلام
برای منطقه جنوب جز ارتفاعات هرمزگان بارش قابل توجه ای انتظار نداریم.

لاری چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 19:41

سلام ، باتشکر از زحمات جنابعالی ان شا اله جنوب فارس (لارستان) در کدام دهه اسفند بارش خوب ودلچسبی دارد؟دهه اول دهه دوم یا ده سوم ممنون

سلام
در دهه دوم اسفند احتمال فراهم شدن بارش بیشتر است ولی در دهه اول هم سامانه های بارشی خواهیم داشت.

عباس چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 14:23

سلام،از سیستم قبلی فقط بهبهان و 2،3 شهر دیگه خوزستان مقداری بهره بردند،شهرهایی مثل اهواز و شوشتر حتی یک میلیمتر نزد. احتمال دارد دهه اول اسفند باران خوبی تو خوزستان بباره؟

سلام
بله شواهد نشان از بارشهای مناسبی در اسفندماه دارند. نگران نباشید.

M چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 12:09

سلام
جریان واچرخندی دریای عرب باعث فرارفت رطوبت بداخل کم فشار های وارده به کشور میشود یا زبانه های گسترش یافته پرفشار سیبری بر روی اقیانوس هند؟
اصلا پرفشار سیبری چه حرکتی بروی سطح دریا انجام میدهد که باعث تزریق رطوبت بداخل کشور میشود؟

سلام
برای اینکه هوای مرطوب انباشته شده برروی اقیانوس بطرف خشکیهای مجاور منتقل بشود لازم است تا یک واگرایی برروی آن اتفاق بیفتد. بدین وسیله جریانات دریا به خشکی حامل رطوبت به خشکی می رسند. که زبانه پرفشار سیبری و یا یک مرکز پرفشار تشکیل شده برروی آبها اگر در آرایش مناسبی قرار بگیرند می تواند باعث این کار شوند.

محمدی چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 10:02

سلام
استاد اوضاع نقشه ها دوباره خراب شد هرچی بارش خوب تو هفته اول و دوم داشتیم به یکپاره پرید!!تا صبح زود هم اوضاع خیلی بود ولی وقتی وارد آپدیت جدید شدیم تمام رشته ها پنبه شد.استاد انشاا... امیدی هست دوباره شرایط مثل اول بشه.به قول خودتون هنوز چرخند زایی مشاهده میشه؟

سلام
نگران نباشید انشاا... امواج بارشی مناسبی خواهیم داشت.

سعید از خمین سه‌شنبه 29 بهمن 1392 ساعت 22:29

سلام
استاد عزیز پس تحلیل دهه آخر دیمآه سال83چی شد؟بنده کماکان منتظر تحلیل زیبای شما هستم.استاد این تحلیل خیلی برام مهمه اگر امکانش هست زودتر در وبلاگ قرار بدید.از اینکه برای بنده حقیر و دوستان وقت میگذارید بسیار سپاس گذارم

سلام
انشاا... در اولین فرصت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.