مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

روند افزایش دما طی روزهای آتی بر اساس مدل (100 کیلومتر) CFS


4  فروردین لغایت 9 فروردین





9 فروردین لغایت 14 فروردین





14 فروردین لغایت 19 فروردین






19 لغایت 24 فروردین


نظرات 11 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 16:23

سلام وخسته نباشید خدمت آقای پرنو
آقای رحمن پرنو آیا سیستمی که قرار هستش از 14 فروردین وارد کشور شود که به ظاهر سیستمی بسیار قدرتمند هستش آیا این سیستم با توجه به این که nao و ao به سمت منفی دارند گرایش پیدا میکنند این سیستم به عرض های پایین تر کشیده خواهد شد؟

سلام
سامانه مذکور به سه روز زودتر از اواخر روز شنبه به تدریج بروی ایران تاثیر گذار هست. درباره شاخصهای دور پیوندی باید بررسی شوند.

محمد پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 10:31

سلام وخسته نباشید خدمت استاد پرنو
آقای رحمن پرنو اگر نمودار nao با سمت منفی میل کند به این معنی هستش که پر فشار جنب حاره ایی نیز به پایین کشیده خواهد شد؟و اگر نمودار ao به سمت منفی هدایت شود باز هم پرفشار به سمت پایین کشیده خواهد شد؟

سلام
منفی شدن nao بمعنی تضعیف فشار مرکزی پرفشار است. و منفی شدن ao بمعنی افزایش فشار در مرکز قطب است. البته هر دوی آنها تضعیف پر ارتفاع یا پرفشار جنب حاره را معمولا در پی دارد. چون در زمان رخداد این فازها معمولا تاوه قطبی بسمت عرضهای پائین تر گرایش پیدا می کند که پس روی پر ارتفاع جنب حاره را در پی دارند. اما یادت باشد که همیشه اینطور نیست. در ضمن این شاخصها و کلا شاخصهای دور پیوندی دارای تاخیر فاز هستند. یعنی اینکه تا منفی شدند نباید انتظار پیامدها را داشته باشید. در زمان رخداد فازهای مختلف این شاخصها حتما باید نوسانات فشار و ارتفاع باید ملاحظه شود.

حسین پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 07:55

با سلام
استاد آیا هنوز رطوبت کافی در منطقه وجود ندارد؟
ظاهرا با تقویت پرفشار بر روی ایران سامانه های غربی با مشکل ورود روبرو خواهند شد؟

سلام
اصلا نگران پرفشار نباشید از عصر روز یکشنبه از ناحیه شمالغرب و غرب سامانه خوبی برروی ایران تاثیر گذار خواهد بود که در استانهای شمالغرب و غرب و تا حدودی جنوبغرب و استانهای واقع در زاگرس مرکزی و امتداد البرز شمالی و جنوبی و تهران و شمالشرق و خراسان شمالی و رضوی انتظار بارش برف و باران را داریم .

رضا چهارشنبه 6 فروردین 1393 ساعت 10:22

سلام استاد وقتی یک سامانه کم فشار تشکیل می شود گرادیان فشار در ان منطقه شدید است یا نه؟

سلام
بستگی دارد به اینکه آرایش خطوط همفشار چگونه باشد.

محمدی سه‌شنبه 5 فروردین 1393 ساعت 12:20

سلام
فشار یک منطقه در هنگام وقوع بارش بیشتر باشد بهتر است یا کم تر؟و چرا؟

سلام
در هنگام بارش باید فشار کمتر باشد تا بوسیله همگرایی که ایجاد می شود صعود رخ دهد.

محمدی سه‌شنبه 5 فروردین 1393 ساعت 10:44

سلام
بسیار ممنون از پاسخ های زیبا و کاملتون
استاد چرا زمانی که رعد و برق اتفاق میافتد بارش ها تشدید میشوند؟البته این مطلق نیست. استاد اشکال که ندارد اینقدر سوال میکنیم؟مزاحم وقتتون نمیشیم؟خلاصه شرمنده
استاد بنده لذت میبرم از این مباحث هواشناسی.با پاسخ های کامل و زیبای شما شناخت ما نسبت به نقشه ها و مدل های هواشناسی بیشتر میشود.بنده ابتدا چیزی از نقشه ها و مباحث هواشناسی متوجه نمیشدم ولی خداروشکر وقتی به صورت اتفاقی با وبلاگ شما آشنا شدم تا الان مطالب خیلی زیادی در زمینه هواشناسی یاد گرفته ام.به طوری که بعضی دوستان و آشنایان وقتی به بنده حقیر میرسند در مورد بارش ها و وضع آب و هوا سوال میکنند.اوقات فراغت بنده فقط هواشناسی است.رشته تحصیلی و شغل بنده هیچ ارتباطی با هواشناسی ندارد ولی خداروشکر هواشناسی بخشی از زندگی بنده شده است.از شما استاد عزیز و زحمتکش نهایت سپاس گذاری را دارم*

سلام
وقوع توفان تندری نشان دهنده وجود نیروی شناوری زیاد در داخل ابری بنام کمولو نیمبوس هست. و بین شدت رعد و برق و تشدید بارش نمی تواند ارتباط تنگاتنگی باشد. ولی وقوع رعد و برق نشان دهنده صعود در داخل ابر هست و اگر رطوبت کافی موجود باشد قطعا بارشها هم تقویت خواهد شد.موفق باشید .شما لطف دارید.

مرید سه‌شنبه 5 فروردین 1393 ساعت 02:14

سلام به استاد جان، استاد جون طوفان گونو درسال1386رخ داد از درجه چند بوده و چرا بی خبر به سمت سواحل دریای عمان شد ولی طوفان فت را در سال1387 این قدر بازارش را گرم کرده اند که همه مردم بندر چابهارکنارک سردرگم شده اند واین اسم های که برای طوفان براساس چه چیز نام گذاری می کنند مثلا طوفان فت به منعی زبان تاییلندی الماس بود خیلی کنجکاوی شدم استاد جون یه توضیح بدهید خیلی ممنون میشیم*با تشکر فراوان

سلام
درباره توفان گنو در وبلاگ قدیمی مفصل توضیح داده شده است. اسم توفانها از محل تشکیل آنها گرفته می شود. توفانها از نظر قدرت درجه بندی شده اند که به 5 درجه تقسیم بندی می شوند.

محمدی سه‌شنبه 5 فروردین 1393 ساعت 00:23

سلام
استاد در یک موج فرقی بین یک کنتور بسته با چند کنتور بسته وجود دارد یا نه فرقی نمیکند؟
اصلا وقتی یک موج بیش از یک کنتور بسته داشته باشد؛مثلا چهار کنتور بسته داشته باشد چه تغییری در ساختار موج ایجاد میشود؟

سلام
وقتی مرکز سامانه بسته هست به معنای چرخندگی قوی و فعال بودن سامانه هست. مدلها متفاوت هستند. ولی هرچه فاصله خطوط کمتر باشد بهتر است. معمولا فاصله بین خطوط در تراز بالا 40 متر است و در سطح زمین 2 میلی بار است. و هرچه فاصله این خطوط کمتر باشد نشانه شیو فشاری و کنتوری قویتر است. که این شیو قوی سبب تقویت سرعت افقی و عمودی در سامانه خواهد شد.

محمدی دوشنبه 4 فروردین 1393 ساعت 19:03

سلام
استاد کم فشار سودانی بدون حضور ناوه ای بر روی شرق مدیترانه تا دریای سرخ میتواند فعال شود و کشور ما را تحت تاثیر قرار دهد؟
سوال دوم:این چیزی که ما تاکنون مشاهده کردیم این است که زبانه های فرود ناوه تا مرکز دریای سرخ کشیده شده است.شما تا کنون مشاهده کرده کرده اید که عمق ناوه ای تا تنگه باب المندب ادامه داشته باشد؟
سوال سوم:هر چه ناوه به جنوب دریای سرخ نفوذ کند باعث گسترده شدن بارش میشود یا شدت بارش؟

سلام
کمفشار سودانی یک کمفشار سطحی است زیاد عمقی ندارد و بصورت افقی گاهی تا جنوب مدیترانه و برروی عربستان هم کشیده می شود و در صورت وجود رطوبت کافی سبب بارشهایی هم خواهد شد. اما با ارتباط دینامیکی با ناوه تراز میانی به سامانه ترمودینامیکی تبدیل می شود که سبب ناپایداریهایی به مراتب شدید تر خواهد شد. ناوه تراز میانی گاهی اینقدر عمیق می شود که تا عرضهای پائین تر هم کشیده می شود اما تا تنگه باب المندب کشیده نمی شود و یا حداقل من ندیده ام. گستردگی بارشها بستگی به دامنه فعالیت سامانه دارد. عمیق شدن ناوه فرارفت سرد و گرم مناسب و شرایط کژفشاری بهتری را فراهم می کند یعنی اینکه هم صعود و شیو عمودی تقویت می شود و هم فرارفت رطوبت به جلوی ناوه در تمام ترازها بهتر فراهم می شود. شدت بارشها به میزان رطوبت و صعود بستگی دارد.

حمید دوشنبه 4 فروردین 1393 ساعت 18:19

باسلام منظور از سامانه های مانع چیست ایا سیستم پرفشار باعث دو شاخه شدن سامانه بارشی می شود؟

سلام
بله پرفشار های عمیق می توانند سبب تفکیک بادهای غربی شوند.

حمید دوشنبه 4 فروردین 1393 ساعت 17:34

باسلام چرا بعضی ازسامانه های کم فشار بارشی به دو شاخه تبدیل می شوند

سلام
بواسطه سامانه های بندالی و سامانه های مانع. دقیقا مثل جریان آب که اگر در مسیرش قرار بگیرید آبی که به شما می رسد از طرفین شما حرکت می کند.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.