مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

تراز500




تراز700




تراز850




مدلهای پیش بینی , شکل گیری و ورود سامانه شماره 4 را از عصر روز یکشنبه 10 فروردین ماه 1393 را از ناحیه شمالغرب و غرب کشور نشان می دهند. این سامانه از شرایط دینامیکی و دمایی خوبی برخوردار است. و متناسب با توزیع رطوبی که  این سامانه را همراهی می کند. انتظار بارش در استانهای شمالغرب(آذربیجان غربی - شرقی - اردبیل ) نوار شمالی و استاهای واقع در امتداد رشته کوه البرز(دامنه های شمالی و جنوبی) تهران و غرب ایران و استانهای واقع در زاگرس شمالی و مرکزی و تا حدودی زاگرس جنوبی - شمالشرق و استانهای خراسان شمالی و رضوی را داریم. متاسفانه این سامانه در سایر مناطق از رطوبت مناسبی برخوردار نیست. مثلا در استان خوزستان قسمتهای جنوبی و حتی مرکزی استان نباید انتظار بارشهای زیادی را داشته باشیم. و بارشهابصورت پراکنده همراه باوزش بادخواهد بود. اما در قسمتهای شمالی و شمالشرقی و شرقی بارشها بهتر خواهد بود. سامانه مذکور سه شنبه از شمالشرق و شرق ایران کشور را ترک خواهد کرد. این سامانه قرار بود در روز های 12 و 13 فروردین بر کشور تاثیر گذار باشد اما بدلیل تغییر در جو و مدلها زودتر از موعد مقرر وارد کشور خواهد شد. این سامانه در واقع ترکیبی از دو سامانه تشکیل شده برروی مدیترانه و کشور ایتالیا و کشیده شدن زبانه تاوه قطبی بطرف شمال و شمالغرب ایران بواسطه پر ارتفاع مستقر برروی شمال اروپا می باشد. با استقرار پر ارتفاعی در شمال اروپا و ریزش هوای سرد بطرف شرق اروپا سبب انحراف تاوه قطبی بطرف عرضهای پائین تر خواهد شد. در نهایت ناوه ایجاد شده با تداوم این وضعیت با سامانه مستقر برروی مدیترانه ترکیب و روانه شمالغرب و غرب ایران می شود. لذا با این تغییرات بوجود آمده ,در روز طبیعت یعنی 13 فروردین بارش قابل ملاحظه ای نخواهیم داشت. توضیحات تکمیلی در خصوص این سامانه در قالب سوالات دوستان مطرح خواهد شد.


نظرات 29 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 09:39

سلام
استاد برای چهارشنبه 13فروردین اوضاع جوی رو چی پیش بینی میکنید

سلام
پیش بینی درباره روز 13 فروردین درج شد. موفق باشید.
در خصوص خوزستان بصورت ویژه در وبلاگ قدیم درج خواهد شد.

محمدی سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 07:50

سلام
استاد چرا در هنگام بارش معمولا به جز سواحل خزر که رطوبت در تراز850در این منطقه بسیار خوب است در بقیه مناطق کشور رطوبت تراز850 کم تر از تراز700است.تا دیدیم چربش تراز700چشمگیر تر بوده نسبت به850.علت؟؟
راستی استاد امروز پست جدیدی در مورد رطوبت و تشریح شرایط دینامیکی موج شماره5که از فردا وارد میشود قرار بدید.ممنون

سلام
معمولا رطوبت تراز زیرین جو از رطوبت بیشتری نسبت به سطوح میانی و بالایی جو برخوردار است. اما بعلت سرما ودمای پائین در ترازهای بالاتر و زودتر اشباع شدن تصور بر این است که رطوبت تراز بالا بیشتر هست. در صورتیکه این شرایط دمایی هست که خلا رطوبت را در تراز بالا جبران می کند. یا بعبارت دیگر ظرفیت پذیرش رطوبت هوای گرمتر بیشتر از هوای سردتر هست. لذا مقدار آب داخل ابر برای ریزش بیشتر خواهد بود. معمولا رطوبت دو تراز 500 و700 همیشه مناسب هست. اما رطوبت تراز 850 و زیرین جو در بارشها خیلی تعیین کننده هست. البته در صورتیکه شرایط دمایی برای فعالیت جبهه گرم در یک منطقه مثل خوزستان مهیا باشد که معمولا با ریزش هوای سرد پرفشار سیبری مهیا می شود. رطوبت تراز 700 هم کار ساز هست. ولی بخاطر شرایط دمایی در سطح خوزستان معمولا جبهه گرم فعال نیست. لذا پس مهمترین تراز برای سنجش بارشهای مناسب تراز 850 هست.ولی در عرضهای بالاتر بخاطر فعالیت جبهه گرم تراز 700 هم مهم هست.

محمدی دوشنبه 11 فروردین 1393 ساعت 23:57

سلام
استاد به نظر شما موج شماره4 که هم اکنون در حال خروج از کشور است قوی تر است یا موج شماره5 که از روز13فروردین وارد میشود؟
به نظر بنده رطوبت موج شماره5بیشتر است.

سلام
سامانه شماره 5شرایط بهتری دارد.

علی دوشنبه 11 فروردین 1393 ساعت 11:55

باسلام چرا این ناوه کم فشار سرعت بالای دارد؟

سلام
بخاطر اینکه موج کوتاه هست.

میثم یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 18:38

سلام استاد سال نو شما مبارک.
استاد منظور از واژه فرارفت چیست؟ مثلا فرارفت دما ، فرارفت رطوبت و ......

سلام
فرارفت یعنی جابجایی افقی که یک عمگر هست. این عملگر برروی هر پارامتری اثر کند. سبب جابجایی افقی آن پارامتر رانشان می دهد. مثلا اگر بر دما اثر کند. می تواند نشانده جایگزینی هوای سرد بجای هوای گرم باشد. فرارفت رطوبت هم به همین معنی است که جابجایی افقی رطوبت را فرارفت می گویند.

علی یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 17:40

با سلام چرا سامانه بارشی که در سطح کشور است به صورت سلول بسته نیست؟

سلام
مرکزش در شمال بصورت بسته و باز در آمده است اما ناوه آن بسته نیست. اما اگر ترازهای پائین را نگاه کنید بصورت بسته هست بخصوص تراز850 هکتوپاسکال.

محمدی یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 15:02

سلام
چرا زمانی که موجی در یک منطقه با ضعف رطوبتی مواجه میشود به شکل وزش باد شدید خودنمایی میکند؟

سلام
چون انرژی جنبشی سامانه یا موج افزایش می یابد.

محمد یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 10:39

سلام وخسته نباشید خدمت آقای رحمن پرنو
آقای رحمن پرنو میخواستم بدونم سیستم اواخر هفته بارش برای جزیره قشم فوق سنگین خواهد داشت یانه بعضی از سایت ها بارش در نظر نگرفتند یعنی سیستم به عرض های بالاتر خواهد رفت؟آیا نموداری هست که از اون نمودار تشخیص دهیم سیستم در روزهای آینده به عرض های بالا یا پایین خواهد رفت؟ممنون میشم اگه جواب خوبی بهم بدین

سلام
از اوایل روز چهارشنبه سامانه بارشی دیگری مناطق غربی و جنوبغرب و جنوب را تحت تاثیر قرار می دهد. فعلا مدلها بارشهای سبک را برای خلیج فارس و مجموع الجزایر آن در نظر گرفته اند.

محمدی یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 08:06

سلام
استاد بنده هر چقدر این مدل های کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال میکنم خبری از موج قدرتمند و سراسری نیست.البته موج امروز و13فروردین هستند ولی زیاد دلچسب نیستند و بعد از این ها هم تا آخر فروردین هم بعید میدونم موج درست و حسابی وارد کشور شود.مدل ها که چنگی را به دل نمیزنند.استاد به چند دلیل از این کم بارشی های آینده اشاره کنید ممنون میشم.

سلام
حجم بارشهای فصل بهار نسبت به زمستان و پائیز کمتر است. لذا نباید انتظار داشت که تعداد سامانه هایی که در فصل زمستان و پائیز وارد کشور می شود در فصل بهار داشته باشیم. اگر به میانگین بارشهای استانها مراجعه کنید به این مسئله پی خواهید برد. اگر بطور متوسط هفته ای یک سامانه حتی 10 روزی یک سامانه داشته باشیم شرایط خوب هست. زیاد نگران نباشید این دو سامانه هم با توجه به توزیع رطوبت در مناطق غربی و شمالی و تهران و برخی نقاط دیگر بارشهای خوبی خواهد داشت.

[ بدون نام ] یکشنبه 10 فروردین 1393 ساعت 01:18

استاد برای بارندگی در شمالغرب رطوبت اقیانوس هند موثرتر میباشد یا سامانه های مدیترانه ای

سلام
بیشتر رطوبت دریای سیاه و مدیترانه ولی با همگرایی جریانات جنوبی که بطرف شمالغرب جریان پیدا می کند اقیانوس هند هم می تواند در تغذیه رطوبت بارشهای شمالغرب سهیم باشد.

hossein شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 16:05

ضمن عرض سلام تبریک مجدد خدمت استاد عزیز
استاد امکان داره با قرارگیری مرکز کمفشار روی دریاچه ارومیه
اتفاقی شبیه به دریای کاسپین رخ بده و شاهد افزایش دما باشیم؟در مواردی مشاهده کردم به محض رسیدن مرکز کمفشار روی دریاچه ارومیه شاهد کاهش ابر و افزایش دما بودیم،اتفاقا در سیستم پیش رو هم با قرارگیری مرکز کمفشار روی دریاچه ارومیه در مدلهای بارش برف شاهد بارش برف کمتری نسبت به بقیه نقاط داریم،لطفا نظر خودتون رو بفرمایید.
با تشکر فراوان

سلام
بطور کلی وقتی کمفشار برروی منطقه ای قرار بگیرد. با جنوبی و جنوبشرقی شدن جریانات شاهد افزایش دما می شویم و ارتباطی به دریا و دریاچه و خشکی ندارد. در ضمن جریانات در داخل کمفشار همگرا و بصورت عمودی هست .و سبب صعود هوای مرطوب و تشکیل ابر می شود. در دریای خزر هم چون جریانات جنوبی می شود. شاهد افزایش دما می شویم. کاهش بارش برف بخاطر افزایش دمای هوا هست.

آرش از بهبهان شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 13:39

سلام استاد
دقیقا بارش ها در کهگیلویه از چه موقع آغاز می شود؟
با تشکر فراوان

سلام
از یکشنبه

بچه شمال شرقی شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 11:10

سلام استاد
من متوجه نشدم دو سامانه در راه ایران است یا یک سامانه از 13 به بعد ظاهرا سامانه ای دیگر وارد می شود کهئقدرتمند تر است درسته

سلام
دو سامانه یکی از اواخر امروز بر شمالغرب و غرب و جنوبغرب تاثیر گذار است و دومین سامانه از اواخر روز سه شنبه یا چهارشنبه صبح بر غرب و جنوبغرب تاثیر گذار است.

هادی شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 02:05

سلام. وقت بخیر
ببخشید بنظرتون بوشهر از سامانه های پیش رو چقدر بارش دریافت میکنه ؟ سایت نروژ متاسفانه بارش ها رو از 50 میلیمتر به 1 میل تغییر داد.

سلام
ازهردو سامانه برای بوشهر 5 میلی متر بارش انتظار می رود. البته سامانه اولی بخاطر عدم رطوبت مناسب بارش آن کمتر از سامانه دومی هست.

محمدی شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 00:31

سلام
ببخشید استاد وضعیت پدیده همرفت را متوجه نشدم.این چیزی که شما فرمودید به نفع کشور ما است یا به ضرر کشور ما؟
ببخشید شاخص دو قطبی اقیانوس هند و وضعیت انسو را توضیح ندادید.

سلام
پدیده همرفت بوسیله شاخص مادون و جولیان مشخص می شود. در واقع مادون و جولیان یک پدیده همرفتی زیر فصلی هست که برای ارزیابی موقعیت آن شاخصهایی دارد. الان در فازمنفی قرار دارد و بنفع ایران نیست. انسو در حالت خنثی و گرایش به النینو است. اما دو قطبی اقیانوس هند در فاز منفی هست.

مرید شنبه 9 فروردین 1393 ساعت 00:06

سلام به استاد جان،استاد خدا را شکر روز پنج شنبه عصر6فروردین بارشهای خوبی در بندر چابهار و کنارک داشتیم.استاد این دو موجی که به کشور رخنه می کنند آیا برای بندر چابهار و کنارک بارش دارند وبارششون چطوره خوبه یا نه؟با تشکر فراوان

سلام
از سامانه های جدید انتظار بارشهای در منطقه شما را داریم.

علیرضا جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 22:03

سلام استاد پس چرا جبهه هوای سرد حرکت سریعی دارد ولی جبهه گرم حرکت کندی داردبا این توصیف هوای سرد حرکت سریعی نسبت به هوای گرم دارد؟

سلام
این سوال را قبلا خدمت شما جواب داده ام. جبهه سرد بخاطر ریزش هوای سرد سرعت بیشتری نسبت به جبهه گرم دارد.

محمدی جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 20:58

سلام
استاد وضعیت فعلی شاخص های دور پیوندیno/nao/mjo/دو قطبی اقیانوس هند/و وضعیت انسو.در حال حاضر چگونه است و پیش بینی روند آن ها چگونه است؟

سلام
شاخصهای ao , nao درحال حاضر مثبت هستند. ولی رند آنها بسمت خنثی و منفی هست.و mjo در فاز 1 قرار دارد. و پدیده همرفت در وضعیت ضعیف در غرب افریقا قرار دارد. همرفت به تدریج بسمت شرق جابجا و قدری تقویت می شود یعنی اینکه در فازهای دو و سه یعنی در اقیانوس هند قرار می گیرد.

علیرضا جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 19:57

سلام استاد ایا این گفته درست است که سامانه های بارشی که به دو شاخه تبدیل می شوند شاخه شمالی ان با هوای سردی همراه است حرکت سریعی دارد اما شاخه جنوبی ان به صورت توده هوای کم فشار در امده و حرکت کندی داردواگر درست است دلیلش را توضیح دهید؟

سلام
مطلب گفته شده مفهموم روشنی ندارد. اگر ممکن هست مثالی بزنید.

سهراب جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 17:22 http:http://parno.blogsky.com/comments/post-5//

سلام جناب استاد عزیز
استاد عزیز برای جویم فارس جنوب فارس ایا در هفته اینده بارشی در راه است این سایت http://www.tititudorancea.com/z/weather_forecast_juyom.htmحتی روزهای پایانی هفته هم بارش زده نظر شما در مورد این پیش بینی چه هست
قـــــــــــــــربانــــــت استاد بـــــــزرگوار

سلام
طی هفته پیش رو دو سامانه در روزهای 10 و 13 فروردین وارد کشور می شود که اولین سامانه از عصر روز شنبه و دومین سامانه از عصر روز چهار شنبه 13 فروردین که از سامانه دومی انتظار بیشتری می رود که در جنوب فارس بارش داشته باشد.

رضا جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 15:13

با سلام چرا سیستمهای کم فشار بریده هسته سردی دارند؟

سلام
چون از مسیر بادهای غربی عرضهای بالاتر جدا می شوند.

حمید جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 13:48

سلام استاد دلیل اینکه سرعت باد در سطوح فوقانی شدید است چیست؟

سلام
عدم وجود موانع و اصطکاک سطح زمین.

سعید از خمین جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 12:16

سلام
استاد دو موجی که از10و13فروردین وارد کشور میشوند فعالیت چشمگیری در خمین ندارند.علتش چیه؟صعوده رطوبته فشاره؟
تا قبلا موج هابی که وارد میشدند فعالیت خوبی داشند.بعید میدونم نرمال این ماه کسب شود.فک کنم دوباره وارد کم بارشی شدیم

سلام
مهمترین علت عدم رطوبت مناسب هست.

امیر پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 20:50

سلام استاد/سامانه بارشی که روزیک شنبه به کشور می آیدبرای استان هرمزگان بارش خوب به همراه دارد

سلام
برای مناطق جنوبی بارشهایی خواهند داشت.

حمید پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 19:53

با سلام ایااین سامانه بارشی به صورت سلول بسته است وایا این سامانه با بادهای شدید در سطوح فوقانی جو همراه است؟

سلام
هر دو سامانه که در روزهای 10 و روز 13 وارد می شوند بصورت ناوه خواهند بود. در ترازهای بالاکه باد شدید هست.

یونس پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 19:48

سلام-ایاهرمزگان ازسامانه10فروردین بارش داره؟

سلام
بله انتظار بارشهایی از این سامانه در مناطق جنوبی را داریم.

علیرضا پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 18:36

با سلام این سامانه بارشی که از روز یکشنبه وارد کشور میشه با هوای سردی همراه است است یا نه وایا این سامانه حرکت سریعی دارد؟

سلام
با هوای سرد همراه هست.

امیر پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 15:53

سلام استاد وقت بخیر.به نظر شما شهرستان خوی برف میاد؟یا بارشها مایع خواهد بود؟با تشکر

سلام
در روز یکشنبه برف و باران و در روز دوشنبه با ریزش هوای سرد بارش برف غالب هست.

زارع پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 13:42

سلام استاد...برای خط ساحل شمال کشور چه کنتوری نفوذ میکنه ..ایا 528 نفوذ میکنه یا خیر ؟

میشه احتمال بارش برف در شهرهای ساحلی داشته باشیم یا فقط کوهپایه ها برف خواهند داشت ؟ شما برای شهری مثل رشت برای صبح دوشنبه چه دمایی رو تخمین میزنید استاد بزرگوار ؟

سلام
بارش برف بجز ارتفاعات در آذربایجانهای غربی و شرقی و اردبیل و غرب و جنوب خزر وجود دارد. خط 5420 نفوذ می کند.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.