مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

آرایش خطوط هم ارتفاع تراز میانی و همفشار سطح زمین طی هفت روز آتی

تراز میانی جو





SLP




براساس بادهای تراز میانی جو سامانه ای که از روز چهارشنبه گذشته بر غرب و جنوبغرب و مناطق جنوبی تاثیر گذارشده بود همچنان در نوار شرقی در حال فعالیت است که انتظار داریم اواخر امروز شنبه مرزهای شرقی را تر کند. لذا رخداد بارشهایی در شمالشرق و قسمتهای شرق را طی امروز تا آخر وقت انتظارداریم. در شمال کشور با عبور موجی و نفوذ توده هوای پرفشار از اوایل فردا علاوه بر مواج شدن دریا و کاهش دما شاهد بارشهایی در سواحل غربی و مرکزی خزر خواهیم بود. در اواخر روز دوشنبه سامانه ای که مرکز آن روزهای گذشته برروی کشور اسپانیا وایتالیا قرار داشت به مدیترانه شرقی منتقل خواهد شد. که با استقامت پر ارتفاع پیش روی خود در غرب ایران و خاورمیانه و با کج شدن محور سامانه در راستای شمالشرقی - جنوبغربی بادهای جلوی ناوه آن گرایش به مداری پیدا می کنند. اما با این وضعیت ازاواخر روزدو شنبه لغایت جمعه, شمالغرب و نوار شمالی و مناطق غربی و تا حدودی جنوبغرب را تحت تاثیر امواج ارسالی خود قرار خواهد داد. عمده فعالیت بارشی امواج سامانه مذکور درنوارشمالی و شمالغرب و غرب خواهد بود. سامانه مذکور در روز جمعه از شمالشرق ایران خارج خواهد شد. در روز جمعه مجددا با عبور موجی از شمال دریای خزر و ورود توده هوای سردی از شمال اروپاشاهد کاهش دما در سواحل شمالی و در سطح کشور خواهیم بود. در روز 23 فروردین شاهد حاکم شدن بندالی از نوع امگا برفراز ایران خواهیم بود که دقیقا ایران در زیر پشته آن قرار خواهد گرفت با ادامه حرکت شرق سوی این بندال و پشته متعلق به آن باید منتظر ورود سامانه ای دیگر از غرب و جنوبغرب باشیم که با تداوم وضعیت کنونی مدلها ورود سامانه مذکور احتمالا 24 فروردین خواهد بود. از نظر دمایی با ورود توده های پرفشار به تناوب شرایط دمایی در خیلی از مناطق تا اواخر فروردین کمتر از نرمال پیش بینی می شود. مثلا در مناطق جنوبغرب مثل خوزستان طی این مدت دما کمتر از نرمال خواهد بود که در طول روز در بعداز ظهرها نیز شرایط دمایی مطلوب خواهد بود .

نظرات 16 + ارسال نظر
محمدی دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 19:33

سلام استاد
چه نیرویی میتواند این پرارتفاعی که در حال تقویت بر روی کشور است را به عرض های پایین تر براند یا آن را تضعیف کند؟
آیا یک کمفشار عمیق با خطوط کنتوری فراوان و میدان باد وسیع میتواند این کار را انجام دهد؟

سلام
معمولا تاوه قطبی همراه با هوای سرد قطبی با پر ارتفاع جنب حاره همراه با هوای گرم در تقابل هم قرار دارند و شرایط آب و هوایی ایران را تعیین می کنند گاهی یکی بر دیگری چیر ه می شود.

حسین دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 19:30

با سلام اگر در کشور عراق سامانه بارشی قرار گرفته باشدودر ان منطقه سرعت وزش باد شدید باشد ایا حرکت سامانه سریع خواهد بود؟

سلام
حرکت سامانه های سطحی بوسیله جریانات تراز میانی و فوقانی جو و کنترل می شود.

محسن دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 18:19

با سلام از کجا می توان تشخیص داد که هوای کشور تحت تاثیر جت استریم قطبی است یا جت استریم جنب حاره یا جت شرقی؟

سلام
با توجه به موقعیت جغرافیایی استقرار جت ها در فصول مختلف می توان به دامنه فعالیت هر سه جت پی برد. اولا طبق تعریف جت استریم به هسته های سرعت بیش از 60 متر برثانیه جریان جتی می گویند. معمولا جت قطبی در عرضهای بالاتر دیده می شود و جت جنب حاره در عرضهای پائین تر که معمولا جابجایی آن کمتر است و جت قطبی به عرضهای مجاور جابجا می شود. و در برخی موارد با جت جنب حاره ادغام می شود. جت شرقی که از نظر ارتفاع در ارتفاع بالاتری دیده می شود و طی فصل گرم شکل می گیرد و در منطقه حاره و جنب حاره برروی اقیانوس هند تا عربستان شکل می گیرد که با بارشهای مانسون هندوستان همراه است.

امیر دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 16:44

با سلام خدمت اقای پرتو نقشه های وزش باد را نگاه می کردم سرعت وزش باددر سطوح فوقانی جو بر روری دریای سرخ کشور عراق و افیانوس هند شدید است ایا این وزش بادکه در سطوح فوقانی جو شدید است ناشی از توده هوای پرفشار است؟

سلام
نه دوست عزیز جریانات شدید تراز قوقانی جو نتیجه فعالیت جریان جت استریم هست. در سطح زمین نتیجه تغییرات فشار بین منطقه کمفشار و پرفشار است.

اکبر دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 11:34

با سلام ایا سرعت باد در لایه فوقانی جو در کشور عراق شدید است؟

سلام
بله جریان جتی وجود دارد.

محمدی دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 10:31

سلام
استاد به نظر میاد حداقل تا حدود20روز آینده هر سامانه ای که روانه کشور ما میشود با برخورد با این پشته ای که جدیدا در شرق عربستان شکل گرفته یا سامانه را تضعیف میکند یا مسیر آن ها را به سمت عرض های بالاتر تغییر میدهد.حالا چرا اصرار دارد تا مدت طولانی بر روی کشور قرار بگیرد خدا میداند.
استاد با توجه به تجربه ای که نسبت به رفتار پشته جنب حاره ای داردید،احتمال دارد به یکباره تضعیف شود و راه را باز کند؟

سلام
بازنگری مدلها نشان می دهد علارغم وجود پر ارتفاع در جنوب ایران و عربستان ولی این امکان وجود دارد که سامانه های وارد شده و سبب بارش در سطح ایران شوند.بله احتمال تضعیف یکباره هم وجود دارد.

حسن یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 22:12

با سلام در خبرها امده بود که در کشور عراق افزایش سرعت باد خواهیم داشت دلیل ان ناشی از چیست وایا در سطوح فوقانی جو هم افزایش سرعت باد خواهیم داشت؟

سلام
بله در غرب عراق تا 25 نات باد هم دیده می شود که این وضعیت از امروز تا فردا سه شنبه دیده میشود که به تدریج در بخشهای مرکزی و شرقی عراق هم دیده می شود ناشی از شیو فشاری موجود بین سامانه پرفشار موج در غرب و جنوبغرب ایران و کمفشار جدید در حال ورود به شمالغرب و غرب ایران است. با این میزان با احتمال تولید توفان خاک زیاد هست.

احمد یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 18:20

سلام اقای پرتو سال نو مبارک بر روی دریای سرخ و اقیانوس هند وزش باد شدید است ایا این وزش باد برخورد دو توده هوای کم فشاروپرفشار است؟

سلام
سال نو شما هم مبارک باد.
این جریانات ناشی از توده هوای پرفشار است.

شهاب یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 17:17

سلام اقای دکتر یک سوال داشتنم واونهم اینکه ایا سرعت وزش باد در تراز فوقانی جو در نوار شمالی شدید است دلیلش را توضیح دهید؟

سلام
وجود جریان جتی قوی.

امیداز اهواز یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 14:24

سلام استاد
چرا پیک بارشهادر ایران بین ارتفاع 700 متر تا 1500 متر از سطح دریا اتفاق میفتد البته به استثناء مناطق خواص؟

سلام
بخاط اینکه شرایط به اشباع و بارش رسیدن در اثر ارتفاعات سریعتر صورت می گیرد. رابطه بین بارش و ارتفاع بصورت مستقیم است.

عرفان یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 13:19

سلام استاد نقشه های وزش باد را نگاه می کردم سرعت باد در عرضهای بالای شدید است دلیلش چیست واینکه ایا سامانه ای که در عرض های بالای شکل گرفته حرکت سریعی دارد؟

سلام
اگر در سطح زمین و حاشیه خزر را اشاره می کنید نتیجه فعالیت و نفوذ توده هوای سردی هست که به آن منطقه پس از عبور موج تراز میانی وارد شده است و باعث مواج شدن دریا و بارش در سواحل خزر شده است.

محمدی شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 22:53

سلام
استاد صعود مکانیکی بوسیله کوهستان چگونه انجام میشود؟
سوال دوم:صعود اجباری چه صعودی است؟
سوال سوم:میتوان علت بارش های شدید و قابل توجه در منطقه کوهرنگ را صعود مکانیکی به وسیله کوهستان دانست؟ یا اینکه علت های عمده دیگری وجود دارد؟

سلام
صعود اجباری و مکانیکی هردو به یک معنی هست. معمولا به صعود از کوهستان معروفند که اروگرافیک هم گفته می شود. کوهستان مناطق کوهرنگ علاوه بر بارشهای اجباری و مکانیکی سبب تقویت جبهه ها و تقویت جریانات بالاسو نیز می شوند . بحث تاثیر کوهستان بر سامانه ها و جبهه های جوی گسترده است. رابطه بارش با ارتفاع رابطه مستقیمی هست. مثلا در خوزستان بارشها هرچه بطرف قسمتهای کم ارتفاع می رویم کم می شوند و هرجه بطرف مناطق پر ارتفاع می رویم افزایش می یابند.

حمید شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 20:04

با سلام وقتی هوا پایدار باشه باعث افزایش دما میشه یا کاهش دما؟

سلام
برای پایداری و افت دما بهتر هست به موارد زیر اشاره شود.
اگر در سطح زمین پرفشار استقرار داشته باشد و در تراز میانی هم پر ارتقاع باشد هردو باعث پایداری جو می شوند که معمولا شدید ترین پایداری در این وضعیت رخ می دهد. که افت دما هم رخ می دهد. اگر در تراز میانی کم ارتفاع باشد و در سطح زمین پر فشار باشد تواما باعث افت دمای شدید می شود. اما پایداری در این وضعیت مشروط به ناوه بالایی می شود. احتمالا بوسیله تاوایی و واگرایی که ایجاد می کنند شاید باعث ناپایدار شدن جو زیرین شود.اما شدید ترین افت دما و یخبندانها در این وضعیت رخ می دهند. پس پایداری مشروط می شود./اگر در تراز زیرین کمفشار باشد و در تراز میانی پر ارتفاع باشد در این صورت هردو باعث افزایش دما می شوند. ودر تراز زیرین جو بواسطه صعود ناپایداری حاکم می شود ودر تراز میانی پایداری حاکم می شود.این وضعیت مخصوص تابستان است که پر ارتفاع جنب حاره در تراز میانی برروی کمفشار حرارتی حاکم می شود که شدید ترین افزایش دما ها رخ می دهد. اما جو بطور کلی بواسطه نزول هوای تراز بالایی و میانی جو پایدار هست اما در سطح زمین تا ارتفاع حداکثر 1500 متر مقداری ناپایداری همرفتی دیده می شود که در صورت وجود رطوبت احتمالا سبب بارشهای همرفتی و مکانیکی می شود.

محمدی شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 19:35

سلام
وجود این سلول پرارتفاع در شرق عربستان آیا باعث ایجاد جریان واچرخندی بر روی دریای عرب و فرارفت رطوبت به طرف کشور ما میشود؟اگر یک مقدار توضیح بدید ممنون میشم

سلام
بله یکی از ویژگیهای اینپر ارتفاع در جنوب ایران و عربستان اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد تزریق رطوبت هست. اما در این وضعیتی که قرار گرفته باعث تضعیف امواج غربی می شود. اگر قدری پائین تر برروی آبها قرار می گرفت هم جلوی سامانه های ورودی را نمی گرفت و هم اینکه رطوبت خوبی تزریق می کرد.

سعید از خمین شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 18:23

سلام
استاد موج24فروردین از نظر گستردگی و شدت چگونه است؟
میتوان انتظار بارش چشمگیر در غرب و جنوبغرب کشور را داشت؟

سلام
غرب و جنوبغرب را خواهد گرفت و رطوبت آن در حال حاضر برای مناطق غربی و منطقه شما خوب هست. اما تا زمان شروع فعالیت قدری قضاوت زود است. لطفا بعلت تغییرات احتمالی عجله نکنید. فقط بعنوان چشم انداز بدانید که از 24 فروردین به بعد سامانه های به نوار غربی وارد می شوند که در صورت تحقق برروی آنها بیشتر بحث خواهیم کرد.

ره گذر... شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 16:50

با سلام...
به نظر پشته جنب حاره ای در اوایل بر روی شرق عربستان و جنوب خلیج فارس خواهد بود و با گذشت زمان به طرف جنوب شرق ایران و پاکستان حرکت خواهد کرد....
به نظر شما ماندگاری پر ارتفاع در این مناطق تا چه زمانی است و آیا امکان دارد تا پایان اردیبهشت این شرایط را داشته باشیم؟؟؟

سلام
تا پایان فروردین مدلها نشان می دهند کم و بیش در جنوب ایران دیده می شود. به احتمال زیاد تا پایان اردیبهشت بشکل نوسانی در جنوب ایران دیده می شود و به تدریج رو به تقویت خواهد رفت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.