مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

دگر گونی بادهای تراز میانی بواسطه شکل گیری بندال شارش شکافته


همانگونه که در شکل بالا مشاهده می شود تشکیل بندال شارش شکافته برروی اروپا سبب تفکیک و تضعیف بادهای غربی شده است. گسترش ناوه کمفشار مستقر در غرب اروپا و ریزش هوای سرد توسط پر ارتفاع جنب حاره مستقر برروی اقیانوس اطلس شمالی شرایط را برای ارسال سامانه هایی از ناحیه کمفشار منطقه ایسلند فراهم نموده است.اما شکل گیری بندال شارش شکافته (بواسطه استقرار سامانه پر ارتفاع شمال اروپا برروی سامانه کم ارتفاع مستقر برروی منطقه بالکان) سبب تفکیک بادهای غربی و تضعیف سامانه های ارسالی می شود.  تداوم ریزش هوای سرد و گسترش ناوه های کشیده یا ترافهای کشیده از ناحیه کمفشار منطقه غرب اروپا ,در روزهای آتی شکل گیری و ارسال سامانه های کم ارتفاع را به دنبال خواهد داشت که بعلت حاکم بودن این بندال و تفکیک بادهای غربی باعث تضعیف سامانه های مذکور خواهد شد. بعلاوه حرکت شرق سوی سامانه های مذکور یکی پس از دیگری و تقابل با پشته شکل گرفته برروی ایران بعضا تضعیف و بطرف عرضهای بالاتر منحرف خواهند شد. علارغم حاکم بودن این وضعیت طی هفته پیش رور امواجی آسمان ایران را ناپایدار خواهد کرد که سبب بارشهای بهاری در سطح کشور خواهند شد.

نظرات 77 + ارسال نظر
حسین تنها پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 22:15

سلام استادپیش بینی آقای رضازاده برچه اساسیه؟آیاشماتأییدمیکنید پیش بینی ایشون رو که گفته ده سال ترسالی داشته باشیم واگرم تواین ده سال یک دوره خشکی هم بوجودبیاد بیشترازیکسال طول نکشه؟

سلام
آقای مهندس رضا زاد یکی از همکاران با تجربه و با سواد سازمان هواشناسی هستند. اگر این مطالب از ایشان باشد حتما از روی محاسبات انجام شده است. البته ایشان در مطالب خودتاکید دارند که انتظار دارند همچنین اتفاقی رخ دهد. یعنی اینکه امکان دارد غیر از چیزی که به آن اشاره کرده اند رخ دهد. از نظر بنده با توجه به تمام امکانات حاضر باز تا پیش بینی مطلوب فصلی و بلند مدت خیلی فاصله وجود دارد . اما با توجه به تمامی عوامل شناخته شده جوی و اقیانوسی و... و تجربه می توان به چشم انداز مناسبی دسترسی داشت.

مهرداد پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 21:59

سلام اقای پرتودر مورد سوال دوستمان چرا در ترازهای بالای جو 250و300هکنو پاسکال سرعت جت استریم حاره شدید است علت چیست؟

سلام
قبلا در خصوص جت استریمها و علت تشکیل و سرعت هسته های آنها صحبتهای زیادی شده است.
جت قطبی در اثر تضاد دمایی بین دو توده هوای منطقه حاره و قطبی تشکیل می شود. اگر برش قایم بین دو توده هوا را بررسی کنیم به تضاد دمایی شدیدی در نزدیکی تروپوپاز پی می بریم.از طرفی با بررسی خطوط همسرعت در آن منطقه نیز هسته های بیشترین سرعت در آن منطقه دیده می شود. درباره جت قطبی این قضیه اثبات شده است یعنی کلا از نظر ساختار و شدت و ضعف هسته های سرعت می توان گفت گرادیان دمایی اصلی ترین فاکتور است که می توان به آن اشاره کرد. از طرفی در جت قطبی هم شیو فشاری افقی دیده می شود و هم شیو عمودی تا سطح زمین و کاملا جوی باروکلنیک حاکم است. اما درباره جت جنب حاره این قضیه متفاوت است. علت تشکیل جت جنب حاره حرکت دورانی یا زاویه ای زمین است یعنی ساختاری دینامیکی دارد . همانطور که باز همه دوستان می دانند هوایی که در اثر گرمایش سطح در استوا صعود می کند در نزدیکی تروپوپاز بطرف قطبین منحرف می شود و ضمن تشکیل سلول هادلی در کمربند 30 نزول می کند که کمربند پرفشارها را تشکیل می دهد. در تراز فوقانی بواسطه حرکت دورانی و زاویه ای زمین بادهای که بطرف قطب هستند بطرف شرق منحرف می شوند. که سبب شکل گیری کانال بادی را می دهند بنام جت جنب حاره ای. معمولا بدلیل ثابت بودن سرعت زاویه ای زمین وضعیت سرعت در جت جنب حاره ای ثابت است. و جابجایی خیلی کمی بطرف عرضهای مجاور دارد. می توان گفت سرعت جت کلا توجیه دینامیکی دارد. اما بنظر می رسد با وجود اینکه علت تشکیل تکانه زاویه ای زمین است اما تضاد دمایی افقی بین دو توده هوایی مجاور در شدت و ضعف هسته های سرعت آن دخیل باشد. بخصوص زمانهایی که دو جت قطبی و جنب حاره به یکدیگر می رسند. جت جنب حاره داری شو یا برش قائم کمی است با توجه به بررسیهای صورت گرفته تا تراز 400 هکتوپاسکال دارای برش قایم است.

سعید پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 16:49

با سلام/چرا آمار بارش 24ساعته ایستگاه های کلیماتولوژی در سایت سازمان هواشناسی مثل سایر ایستگاه های سینوپتیک ثبت نمیشود؟
استاد اگر پستی مربوط به خصوصیات و نوع فعالیت ایستگاه های مختلف هواشناسی در وبلاگ قرار بدهید خیلی خوب میشود.وبلاگتون فقط همینو کم داره.

سلام
در این وبلاگ از اول تصمیم بر این بوده است که صرفا به مطالب پیش بینی و ارائه نکات و جزئیات کاربردی در این زمینه پرداخته شود (چه کوتاه مدت و چه فصلی. و مطالب آموزشی ). ولی انشاا... اگر فرصتی پیش آمد انواع ایستگاهای هواشناسی و جزئیات فعالیتهایی که در سطح ایستگاها انجام می شود را در قالب پستی ارائه خواهیم داد.

محمدی پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 15:33

سلام
استاد به جز عامل پیشروی پشته پرارتفاع بطرف قطب چه عوامل دیگری باعث عمیق شدن موج ترازمیانی بطرف عرض های جغرافیایی پایینتر میشود؟

سلام
مهمترین عامل شناخته شده که سبب تقویت و تعمیق ناوه ها می شود ریزش هوای سرد بوسیله پشته ها و کشیده شدن تاوه قطبی بطرف عرضهای پائین است. البته عواملی مثل تشکیل بندال امگا و شارش شکافته و.... ازدیگر عوامل هستند که سبب تقویت چرخند زایی و تشکیل سامانه های کمفشار فعال و عمیق می شوند.

هواکده پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 15:02

سلام مجدد

www.kermanshahmet.ir/myfiles/admins/admin/file/seasonal%20forecast/seasonal%20forecast%2070.pdf


طبق جدیدترین پیش بینى بلند مدت هواشناسى کرمانشاه
مدل ها آغاز فعالیت النینو را طى ماه هاى آینده نشان مى دهند
دماى مناطق حاره اى روبه افزایش است ( همانطور که میدانید افزایش دماى آبهاى مناطق حاره باعث کاهش فشار منطقه ما و افزایش بارش میشود )
فعالیت خورشید نیز طى شش ماه گذشته بیشتر از نرمال بوده که این به نفع بارش منطقه مى باشد .
طبق این گزارش خرداد مرطوب و گرمتر از نرمال خواهد بود .
و بارشهاى پاییزى نیز از شهریور آغاز خواهند شد ( شهریور خنک و مرطوبى خواهیم داشت )
و با عنایت به روى کار آمدن ال نینو انتظار مى رود پاییز پر بارشى داشته باشیم ، انشاء الله .

سلام
بله اکثر مدلها رخداد النینوی قوی را تائید می کنند. در تابستان بجز بارشهای مانسونی جنوبشرق و نوار شمالی آنچنان بارشی در سطح کشور رخ نمی دهد. با توجه به همبستگی بین النینو و دمای بیشتر از نرمال ,انتظار می رود تابستان گرم و خشک باشد. اما اکثر مدلهای مختلف این وضعیت را نشان نمی دهند. ولی مدلهای فصلی تلفیقی مرکز اقلیم شناسی ایران تابستان گرم و خشک و دمای بیشتر از نرمال را تائید می کند. النینو در سال زراعی پیش رو با احتمال بالایی
رخ خواهد داد. اما این شاخص صرفا برای پر بارش بودن فصل پائیز و بهار کافی نیست و برای پیش بینی بارش پائیز قدری زود است زیر سالهایی بوده که النینوی قوی رخ داده ولی خشکسالی بوده است
اعتماد بیش از 60درصد به مدلهای فصلی فعلی ریسک است و باید بسیاری عوامل در جو بررسی شوند.

سعید از خمین پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 12:29

سلام استاد
این جریانات بالاسو که فرمودید چیست؟

سلام
جریانات صعودی هوا.

علی پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 11:02

با سلام یه سوال برام پیش اومده..چرا در این موقع از سال اکثر ابرهای باران زا که از سمت شمال غرب میایند به هیچ وجه وارد گیلان نمیشن واکثرا تا جنوب گیلان وارد میشن.این اتفاق در تابستان هم میافتد...ممنون میشم اگه جواب بدین.با تشکر

سلام
حاکم شدن پر ارتفاع بر فراز منطقه مورد نظر مانع می شود. و مسیر بادهای غربی را بطرف عرضهای بالاتر منحرف می کند.

علی پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 01:06

سلام استادبا توجه به لینک زیر که حرکت باد در تراز های 500 و 300 هکتوپاسکال را نشان میدهد میتوان گفت که سیستمی که در روی مدیترانه فعال است در تراز 500 هکتوپاسکال دارای سرعت بالایی نیست اما در تراز 300 هکتوپاسکال با سرعت بسیار بالایی جریان دارد علت چیست؟ http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/500hPa/orthographic=-319.00,42.48,450

سلام
دوست عزیز در تراز 250 و 300 جت استریمها قرار دارند لذا سرعت باد بخاطر وجود کانلهای هوا بنام جت استریمها نسبت به سطوح میانی و پائینی جو بیشتر است. هر زمانی گرادیان دمایی بیشتر باشد این سرعتها بیشتر است.

سعید از خمین چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 22:41

سلام
ولی با توجه به مشاهدات انجام شده در هنگام بارش هایی که در آن ها کم فشار سطحی دخالت دارد بنظر میرسد نقش کم فشار سطحی نسبت به موج تراز میانی جو بارزتر باشد.بنظر میرسد ابرهای سطوح پایینتر که از شرق به غرب در حال حرکت هستند که بواسطه کم فشار سطحی هستند دارای قطر ضخیمیتری هستند.

سلام
در سامانه های دینامیکی نقش اصلی را تراز میانی جو بر عهده دارد. اما کمفشار سطحی هم در همگرایی هوا و تقویت جریانات بالاسو نقش مهمی برعهده دارد. بطور کلی در تحلیل های جوی تمام سطوح فشاری مهم هستند.

حسین تنها چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 22:28

استادعزیزراجع به شاخص ترمودینامیکیTOTALوکاربردش فقط یه توضیح مختصربدین ممنون میشم. چندماه پیش هم پرسیدم شمافرمودین بعدأ.

سلام
شرمنده که اگر بخاطر مشغله کاری فراموش کردم.
این شاخص هم یکی دیگر از روشهای اندازه گیری ناپایداری یا پایداری جو است. که عبارت است از روش مجموع- مجموعها: در این روش از دما و رطوبت استفاده می شود.
مجموع - مجموعها=( دمای تراز850 - دمای خشک تراز 500 )+ (نقظه شبنم تراز 850 - دمای خشک تراز 500).
برای مقادیر کمتر از 44 احتمال همرفت وجود ندارد. بین 44 تا 50 احتمال همرفت وجود دارد. بین 51 تا 56 احتمال طوفان شدید وجود دارد.

محمدی چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 22:11

سلام
یا رطوبت کمه یا تاوایی کمه یا پشته پرارتفاع مزاحمه فشار زیاده یا همگرایی اتفاق نمی افته و ......
عجب اردیبهشتی شد امسال.چه روزهای طلایی در فصل بهار میگذرد و خبری از موج های سراسری نیست.شاید بفرمایید موجی که بر روی مدیترانه است به کشور نفوذ خواهد کرد.ولی چه فایده ای وقتی حسابی تضعیف شد و بارش های خودش را در ترکیه خالی کرد اون موقع میاد به کشور.این بارش ها دردی از ما درمان نمیکند.این موضوعی که گفتم یک درد و دل بود.در کل خدا را بینهایت شکر.هر چی خودش صلاح بدونه همون میشود.الله اعلم

هواکده چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 21:41

مهر: بر اساس پیش بینی های بلندمدت سازمان هواشناسی ایران، طی 10 سال آینده میزان بارش در نقاط مختلف کشور بالای نرمال خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور از پایان دوره طولانی مدت خشکسالی در کشور خبر داد.

مهندس پرویز رضازاده افزود: در این دوره 7 ساله خشکسالی در مجموع میزان بارش هر یک از سال ها کمتر از حد نرمال بوده و بارش در کشور به میزان

قابل توجه کاهش داشته است. وی گفت: طی 7 سال گذشته شاهد 5 سال ترسالی و 2 سال خشکسالی بودیم که در مجموع این دوره 7 سال یک دوره ترسال )با بارش بیش از نرمال( بوده است. به گفته رضازاده بر اساس پیش بینی های چندین ساله سازمان هواشناسی کشور انتظار داریم این دوره خشکسالی حداقل تا 10 سال آینده تکرار نشود و از امسال وارد دوره ترسالی شویم البته در صورت تکرار خشکسالی نیز شاهد سال های خشکسالی پشت سر هم نخواهیم بود.

روزنامه اعتماد > شماره 1322 14/11/85 > صفحه 22 (اجتماعی) > متن

منبع

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1336516


ولى از پاییز ٨٦ وارد دوره خشکى شدیم !!

سلام
با تشکر از زحمات شما.

حسین چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 21:31 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد سلام این پرارتفاع چرا در این موقع رو ایران قرار گرفته و باعث ضعیف شدن کم ارتفاع مدیترانه ای شده؟استاد دلیل تشکیل این بندال چیه که مستقیم روی ایران قرا گرفته؟

سلام
زبانه یا پشته ای از پر ارتفاع جنب حاره است که بطرف قطب گسترش یافته است. که سبب شکل گیری بندال امگا شده است.در تشکیل بندال دو عامل مورد بحث است. یکی پرفشارهای مانع و گرم شدن استراتوسفر.

حسین تنها چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 20:35

سلام استادبنظرم طی یکی دوروزآینده،پشته پرفشاردراثرفشارآوردن سامانه مدیترانه ای بتدریج ازنیمه غربی به نیمه شرقی کشوررانده شده ودرآنجامستقرخواهدشد.وناپایداریهای رگباری بمدت چندین روزمتوالی درنیمه غربی کشوربوقوع خواهدپیوست.درسته استاد؟

سلام
بله مدلها هم همین را نشان می دهند.

سجاد چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 17:16

سلام استاد ایا سیستمهای پرفشار باعث بارندگی می شوند یاخیر واینکه چرا موجی که بر روری دریای مدیترانه قرار گرفته با بادهای شدید فوقانی جو همراه نیست؟

سلام
بطور کلی بدلیل واگرایی و نزول هوا انتظار بارش از پرفشار نمی رود. اما برخی پرفشارها با عبور از سطح آبها و جذب رطوبت و صعود از ارتفاعات و یا عبور امواج کم دامنه تراز میانی و ارتباط دینامیکی با آن می تواند سبب بارش شوند. لذا بطور خاص این امکان وجود دارد.
در خصوص بادهای شدید تراز فوقانی بارها گفته شده است که حاکم بودن جت استریم و جریان جتی و گرادیان دمایی و کنتوری و فشاری عامل سرعت باد است.

محمدی چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 15:49

سلام
چرا دریاهای اطراف رطوبت خوبی را بطرف کشور فرارفت نمیدهند؟
سطح دریاها سرد است؟

سلام
دمای سطح آبها و میدان باد مناسب که بتواند وزش رطوبتی خوبی را ارائه دهد دو عامل مهم هستند. البته در حال حاضر شرایط دمایی خوب است. اما میدان باد مناسبی دیده نمیی شود.

سعید از خمین چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 14:23

سلام
استاد آخرش ما نفهمیدیم این کم فشار سطحی که در هنگام بارش های گسترده ظاهر میشود چیست؟نکنه همون کم فشار سودانی است؟
قبلا هم خدمتون عرض کردم که در هنگام بارش مخصوصا بارش های مداوم زمستانه و پاییزه،ابرهایی در قسمت پایینتر ابرهایی بالایی از شرق به غرب در حال حرکت اند که شما فرمودید که این اتفاق بواسطه فعالیت کم فشار سطحی است.

سلام
کمفشار های سطحی , الگوهایی که در سطح زمین دارای فشار مرکزی کمتر نسبت به اطراف آنمی باشند را کمفشار سطحی گویند. این کمفشار می تواند حرارتی یا دینامیکی باشد. البته برخی مناطق مثل دریای سرخ با توجه به میدان باد(همگرایی بادهای شمالغربی و جنوبشرقی) حاکم در آن منطقه می تواند سبب تشکیل یا تقویت این کمفشارها شود. در سامانه های دینامیکی می توان گفت ردپای موج تراز میانی یا فوقانی برروی زمین است. در حرارتی بوسیله گرم شدن سطح زمین بوسیله تابشهای خورشیدی این الگو شکل می گیرد. کمفشار سودانی هم یک کمفشار سطحی است. منظور از گفته کمفشار سطحی , کمفشاری است که در سطح زمین تشکیل می شود. البته کمفشارهای دینامیکی عمق عمودی زیادی هستند ولی کمفشاری حرارتی دارای عمق کمی هستند و تا تراز 700 و 850 امکان نفوذ دارند.

رضا چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 13:17

سلام استاد چرا این سامانه بارشی که در روی مدیترانه است به کشور نفوذ نمی کنه چند روزی است که این سامانه در روی مدیترانه است علت چیست؟

سلام
این سامانه وابسته به بندال امگای شکل گرفته بر فراز ایران است و تا پشته آن بطرف شرق جابجا نشود امکان نفوذ آن بداخل ایران وجود ندارد. اما مدلها نشان می دهند روزهای آتی این امکان فراهم خواهد شد.

هواکده چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 11:58

عرض درود و سلام خدمت شما سروران

استاد به نظر من اوایل هفته آینده شهر اصفهان بطور غافلگیر کننده اى بارشهاش فراتر از انتظار باشه ، تجربه نشون داده که بارشهاى نیمه دوم اردیبهشت براى شهر اصفهان فراتر از مدل ها مى باشند .

درضمن

استاد پرنو

پیش بینى تون در رابطه با وضعیت بارش و دما خاورمیانه طى فصل تابستان امسال چیه ؟

سپاسگزار میشم چنانچه نظر خودتون را در مورد وضعیت بارشى و دمایى تابستان امسال بگید .

سلام
در خصوص سامانه پیش رو : بله انتظار داریم با ورود سامانه مذکور شاهد بارشهای بهاری باشیم. اما رطوبت زیاد مناسبی با سامانه همراهی نمی کند.
در خصوص بارش و دمای تابستان : با توجه به مدلهای مختلف فصلی شرایط دمایی خیلی شدیدی و بارش خیلی کمتر از نرمال در مناطق مستعد بارش در فصل تابستان دیده نمی شود. بنظر می یاد شرایط در حد نرمال و میانگین بلند مدت باشد.اما وقوع النینو با گرم و خشک بودن تابستان همبستگی دارد.

امید از اهواز چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 11:20

استاد به نظر شما گرمای زیاد و بالای 50 درجه در تابستان خوزستان وجود همین پرفشارها هستند ؟ گرچه نبود ارتفاع لازم از سطح دریا و وجود صحراهای اطراف مثل عربستان هم دخیل است.

سلام
بله الگوی پر ارتفاع جنب حاره در تراز میانی و بالایی جو و کمفشار سطحی تابستانه مهمترین نقش را در امواجی گرمایی خوزستان دارند.

محمدی چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 09:08

سلام
پس انشاا... پست جدید را کی ارایه میدهید؟

سلام
فعلا در خصوص پیش بینی جو تغییرات خاصی دیده نمی شود که مطلب جدیدی ارائه شود دوستان هم بخوبی با مراجعه به مدلها رفتارهای جو را رصد می کنند. در پستها هم در خصوص سوالاتی که مطرح می شود پاسخها داده می شود. اما منتظر آخرین تغییرات سامانه فعال پیش رو هستیم.

محمدی چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 00:20

سلام
برای منطقه ای مثل دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس در هنگام بارش فشار هوا چند هکتوپاسکال باشد بهتر است؟

سلام
افت فشار هر چه بیشتر باشد نشان دهنده شیو افقی و عمودی بیشتر خواهد بود. اما فقط فاکتور افت فشار و صعود نیست که شدت بارش را نشان می دهد. بلکه عواملی مثل رطوبت و دما هم نقش دارند.

سعید سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 23:35

سلام/گاهی اوقات به جای بارش کلمهtr نوشته میشود.این به چه معنا است؟

سلام
برای گزارش بارشهایی که کمتر از 0.1 میلیمتر هستند از کلمه tr استفاده می شود. البته در متار اما در سینوپ از 4 تا 9 استفاده می شود.

احسان سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 22:51

با سلام خدمت استاد چرا سامانه های پرفشار باعث از بین رفتن سامانه های بارشی می شوند؟

سلام
این حرف درست نیست . اتفاقا تا سامانه پرفشار نباشد وجود سامانه کمفشار بی معنی است. اگر منطقه ای تحت استیلای کمفشار باشد دارای جو ناپایداری است و اگر منطقه ای در استیلای پرفشار باشد پایدار است. وگر نه وقتی توده هوای پرفشار در مجاورت توده هوای کمفشار قرار بگیرد سبب تقویت آن خواهد شد.

یاسر سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 21:10

با سلام وخسته نباشید چرا پر فشاری که در غرب شکل گرفته و به صورت بندالی است اینقدر کند حرکت می کند؟

سلام
در مسیر بادهای غربی پیچی ایجاد شده است که هم عبور هوا در این مسیر را کند می کند و هم جابجایی این پیچ بطرف شرق به کندی صورت می گیرد.

حسین تنها سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 21:02

درودبرشمااستاد،خداییش توی بدجای دنیاقرارگرفتیم هرچی پرفشاره ازراه میرسه وروکشورجاخشک میکنه،کاش بیست درجه عرض جغرافیایی بالاترویاپایینترازموقعیت فعلی قرارداشتیم تااینهمه عذاب کم بارشی نمیکشیدیم،شمانگاه کنین کشاورزای ایرانی وقتی به سن چهل سالگی میرسن ازلحاظ چهره انگارشصت سال دارن بسکه ازاین نابسامانیهای جوی رنج میکشن،امسال هرچی گندم وجو دیم بود ازبی بارشی خشکیدند وحکایت باغدارهاهم درسرمازدگی شکوفه هادرفروردین هم که چی بگم./راستی استادازالنینو واثراتش روی کشورهم تحلیل بذارین چون درحال شکل گیریه.

سلام
باز هم بابت همه چیز خدا را شکر. بالاخره هرچی مصلحت باشد اتفاق خواهد افتاد. شرایط انسو روندی رو به تقویت النینو دارد. و با احتمال بسیار زیاد شاهد النینو ی متوسط تا قوی خواهیم بود.

امید از اهواز سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 20:33

سلام استاد
برای خوزستان درروزهای اینده اردیبهشت بارشی اتفاق میفته یا مثل همیشه پرفشار مهمان منطقه خواهد بود؟

سلام
سامانه پیش رور که از روزهای آتی بر شمالغرب و غرب بر کشور فعال خواهد بود در 26 اردیبهشت به داخل کشور و منطقه جنوبغرب و خوزستان نفوذ خواهد کرد. اما متاسفانه با این سامانه رطوبت مناسبی در دو تراز 700 و 850 یا بین دو تراز 1000 تا 500 دیده نمی شود لذا انتظار رخداد بارشهای فراگیر علارغم وجود شرایط دینامیکی مناسب را نداریم. اما بارشهای پراکنده بهاری در سطح استان رخ خواهد داد.

محمدی سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 ساعت 11:24

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد پرنو
استاد چرا این پشته پرارتفاع مستقر بر روی غرب کشور تضعیف نمیشود؟
یاد ندارم تا بحال پشته ای اینقدر در منطقه ای ماندگار باشه !! از کجا تغذیه میشود؟
وجود این پشته بر روی کشور راه را برای نفوذ موج قدرتمندری که هم اکنون در شرق مدیترانه قرار دارد؛بسیار مشکل و سخت کرده.با این تفاسیر موج مذکور حوضه شرقی دریای مدیترانه و غرب خاورمیانه گسترده و عمیق تر شده و بارش هاب خوبی در آن مناطق بویژه ترکیه خواهد داشت.البته ترکش هایی ار این سامانه به ما هم خواهد رسید که اگر پرارتفاع نبود بارش های قابل توجهی در کشور اتفاق میافتاد.

سلام
چون در قالب وضعیت بندالی شکل گرفته مدتی طول می کشد تا از فراز غرب ایران خارج شود انتظار داریم جمعه 26 اردیبهشت این اتفاق بیفتد.

[ بدون نام ] دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 ساعت 21:16

سلام استاد ببخشید که مزاحم شده ام وسوالم تکراری است ایا سیستم پرارتفاع پرفشار حرکت سریعی دارد ؟

سلام
خیر

محمدی دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 ساعت 10:14

سلام
استاد خبری ازتون نیست؟!
ما منتظرتونیم.

سلام
در خدمتم. تصویری که فرستادید توضیحات لازم انجام و ارسال شد. سامانه پیش رو وارد کشور خواهد شد. اما از رطوبت مناسبی برخوردار نیست.

سعید یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 ساعت 19:48

با سلام/استاد تحلیل سینوپتیکی چیست؟
مثلا تحلیل سینوپتیکی فلان موج بارشی در فلان سال.

سلام
یعنی از نظر شاخصها و پارامترهای جوی مورد بررسی قرار می گیرد. تا عوامل تاثیر گذار جوی شناخته شود.

حسین تنها یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 ساعت 00:12

سلام استادپرنوبااجازه شماخواستم درپاسخ شمابه سوال دوست وسرورگرامیم ازهواکده اینرواضافه کنم که کاهش ضخامت جودراردیبهشت پارسال روی ایران مشهودبود.واین کاهش ضخامت جوشرایط ایده آلی پیش روی سامانه های ورودی به کشورگذاشت والبته همرفتهای پی درپی وقوی درکشوربوجودآمده بود..

سلام
با تشکر از شما.
بله در فصل بهار همرفت بواسطه تابشهای دریافتی بیشتر خواهد شد که بر ناپایداریها خواهد اقزود.

..... شنبه 13 اردیبهشت 1393 ساعت 23:20

سلام
این پست دیگه تکراری شده.هشت روز فقط همین پست هست.لطفا پست جدیدی قرار بدید.بسیار متشکر

سلام
بزودی پست جدید درج خواهد شد.

حسین تنها شنبه 13 اردیبهشت 1393 ساعت 22:35

درودبراستادپرنو،انگاراین فیلترشدنای پی درپی سایتهای هواشناسی ولکن مانیست،مگه 4تانقشه هواشناسی وچندتاعکس ابرچیه که فیلترمیکنن.

سلام
کدام سایتها بجز مدل اروپا فیلتر شده است.؟

سعید از خمین شنبه 13 اردیبهشت 1393 ساعت 17:45

سلام
استاد اوضاع شهر ما دارد نگران کننده میشود.13روز از اردیبهشت میرود فقط4/1 میلیمتر بارش داشته ایم.در صورتی که نرمال اردیبهشت38میلیمتر است.به نظر شما در بقیه روزهای مانده از اردیبهشت این مقدار کسب میشود؟
6سال است که اردیبهشت ها به نرمال نمیرسند و فاصله زیادی با نرمال دارند.در صورتی که سال هایی بوده که ما اردیبشت بالای 100میلیمتر داشته ایم.استاد دلیل عوض شدن آب و هوا در اردیبهشت این چند سال چیست؟

سلام
اگر ریشه ایی به این موضوع نگاه کنیم تغییر زاویه خورشید و تغییرات ثانویه به دنبال آن در الگوهای جوی. همه می دانند که شناخت رفتار جو بسیار پیچیده است و عوامل زیادی در آن دخالت دارند. اگر بخواهیم سطحی به این قضیه برخورد کنیم . و از عوامل در مقیاس کوچکتر بگذریم.کل آب و هوای نیکره شمالی و عرضهای میانه بواسطه تاوه قطبی و سلول های پر ارتفاع جنب حاره در کمربند 30 درجه کنترل می شود. برای روزهای پایانی اردیبهشت سامانه ای در حال شکل گیری است امیدواریم که با تضعیف پر ارتفاع برفراز ایران شاهد رخداد بارش مناسب باشیم.

علیرضا شنبه 13 اردیبهشت 1393 ساعت 14:15

با سلام چرا جت استریم حاره وجت استریم شرقی کاهش یافته است؟

سلام
سوال تکراری است . اما درباره جت شرقی : جت شرقی در زمان مانسون هند برروی شبه قاره هندوستان در قسمت جنوبی پر ارتفاع تشکیل شده برروی فلات تبت شکل می گیرد که سبب کشیده شدن و تقویت مانسون هند برروی شمالغرب و غرب هندوستان می شود. قبلا بارها درباره سرعت جتها بحث شده است که افزایش و یا کاهش سرعت باد در جتها بستگی به گرادیان فشاری یا کنتوری دارد . بزودی بخاطر سوالات زیاد دوستان پستی در خصوص جتها درج خواهیم کرد.

محمدی شنبه 13 اردیبهشت 1393 ساعت 10:08

سلام
هر چه به این مدل های نیمکره شمالی نگاه میکنیم پشته ای به قدرتمندی پشته ایران پیدا نمیکنیم!چنان بر روی کشور جولان میدهد که انگار تا تابستان اصلا قصد ضعیف شدن ندارد.این هم از اردیبهشت امسال.نمیخوام کسی را ناامید کنم ولی از همون ماه آذر تا بحال مکرر این پشته پرارتفاع جنب حاره ای با نوسانات قوی که داشته کشور را مورد تهاجم خودش قرار داده.یک لحظه اوضاع بارش ها در نقشه ها خوب میشود و بعدش تا روز بارش مکرر امواج ضعیف میشوند.به نظرم مشکل دیگر ضعف رطوبتی است که گریبان گیر ما شده است.طبق روال باید در اردیبهشت شاهد توفان های تندری قوی باشیم.ولی آن چنان خبری نیست.اگر یک موج قدرتمند و سراسری هم می آمد خیلی خوب میشد.باید بنشینیم و دنبال معجزه باشیم.......

سلام
علارغم تقویت پشته بر فراز ایران , شرایط بگونه ای است که با تشکیل سامانه بندالی از نوع امگا که پشته آن به تدریج بر فراز کشور گسترش می یابد و با شکل گیری ناوه عمیقی در نیمه شرقی و مرکزی ایران در بازوی شرقی بندال شاهد بارشهایی خواهیم بود تا اینکه با رسیدن سامانه قدرتمند در بازوی غربی این بندال و تاثیر بر نیمه غربی و شمالغربی شاهد بارش در آن مناطق مذکور و مناطق داخلی تر خواهیم بود لذا فقط مناطق جنوبی و جنوبغربی از بارش چندانی برخور دار نخواهد بود بنابراین وضعیت اینقدر هم نا امید کننده نیست که شما اشاره کردید.

رضا جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 22:55

شیو دمایی افقی وقاىم جیست؟

سلام
تغییرات دمایی در دو جهت قایم و افقی جو

هواکده جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 20:20

سلام استاد ، میشه وضعیت سینوپتیکى و توزیع فشارى که منجر به بارشهاى سیل آسا در اردیبهشت پارسال شد را بررسى کنید؟ چه توزیع فشار و چه وضعیتى از شاخصهاى پیوند از دور باید حاکم باشه تا شاهد بارشهاى سیل آسا در اردیبهشت باشیم؟ درضمن خرداد را چگونه میبینید مرطوب یا کم بارش؟

سلام
حتما بررسی خواهد شد اما بعد از اردیبهشت به تدریج روند باز نگری اتفاقات جوی رخ داده را به کمک دوستان بررسی خواهیم کرد.
مدلهای پیش بینی فصلی وضعیت خشکی را در خرداد برای کشور تائید نمی کنند. بنظر بنده هم شرایط بد نیست. بارشهای سیل آسا بیشتر از ناحیه کمفشار سودانی چه ترکیبی و چه غیر ترکیبی در سطح کشور رخ می دهد. اگر رطوبت خوبی از اقیانوس هند با زبانه کمفشار سودانی همراهی کند خیلی عالی می شود. اگر سرچاله یا ناوه عمیقی با این زبانه کمفشار یا تراف معکوس سودانی درگیر شود در این صورت مثل اردیبهشت پارسال باید شاهد بارشهای خوبی باشیم. طی روزهای آتی ناوه عمیقی به غرب ایران نزدیک می شود که کمفشار سودانی نیز با آن همراهی خواهد کرد اگر شرایط رطوبتی خوبی همراهی کند می تواند سبب بارشهای خوبی شود. شاخصهای دور پیوندی انسو و دو قطبی هند که وضعیتشان در پر بارشی ایران مشخص است. شاخص شمالگان هم مشخص است که در فاز منفی سهم بالایی در پر بارش دارد اما شاخص نوا هم فاز مثبت و هم فاز منفی آن دیده شده که در پربارشی ایران نقش دارد. وقتی تاوه قطبی بطرف عرضهای پائین تر گسترش می یابد سبب ایجاد ناوه های عمیق و با هسته سرد و دارای تاوایی پتانسیل بالایی در منطقه می شود. که در رخداد بارشهای فراگیر نقش بسزایی دارند.

علیرضا جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 18:50

با سلام با توجه به نقشهhttp://earth.nullschool.net/urrent/wind/isobaric/850hPa سرعت جت استریم حاره ای در کشور کاهش یافته است دلیلش چیست؟

سلام
عواملی مثل ایجاد پر ارتفاع در مسیر بادهای غربی یا افزایش دما باعث تضعیف بارهای غربی می شود. در جریان جتی معمولا شیو دمایی افقی و قائم سبب تضعیف یا تقویت جریان جتی می شود.

محمدی جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 18:31

سلام
استاد این پشته ای که در روزهای آتی واقعا مزاحمت های فراوانی برای سامانه های غربی ایجاد میکند طبق نرمال این موقع از سال است یا شدتش فراتر از این موقع از سال است؟

سلام
خیلی ضعیف شده و در عرضهای پائین تر قرار گرفته . با مقایسه میانگین 30 ساله و ارتقاع کنونی مشخص می شود که وضعیت کنونی در حد نرمال است.

علی جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 10:58

با سلام وفتی جبهه گرم عبور کنه ایا شاهد افزایش دما خواهیم بود یا کاهش دما

سلام
با عبور جبهه گرم و استقرار منطقه در قسمت قطاع گرم شاهد افزایش دما خواهیم بود که پس از آن با نفوذ تدرجی جبهه سرد شاهد افزایش فشار و کاهش دما خواهیم بود.

محمدی پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 23:04

سلام
استاد بنظر میاد نیمه دوم اردیبهشت خیلی بهتر از نیمه اول اون باشه.به شرطی که پشته مستقر بر روی ایران تضعیف بشود.گرچه با وجود این پشته هنوز بارش های نسبتا خوبی خواهیم داشت.ولی اگر پشته تضعیف بشود و با توجه به موج های قدرتمندی که راه کشور هستند روزهای طلایی در نیمه دوم اردیبهشت انشاا... خواهیم داشت.همه چیز در گرو پشته ایران است.
در این شب یعنی شب لیله الرغایب برا شما استاد گرامی از خداوند متعال آرزوی سلامتی و خوشبختی دارم*

سلام
بله شرایط برای رخداد بارشهای مناسب رو به بهبود است. با تشکر از شما من هم برای شما آرزوی موفقیت و سعادت را برای شما از خداوند متعال خواهانم.

سعید از خمین پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 19:53

سلام
من نمیدونم چرا ایستگاه شهر دوست عزیزمون یعنی آقای حسین تنها از زرندیه در سایت استان و کشور وجود دارد.در صورتی که خود این شهر مرکز شهرستان است.
شهرستان ساوه و غرق آباد هست ولی زرندیه نیست.
استاد دلیلش چیه؟
به نظر خودم فکر کنم ایستگاه سینوپتیک نباشد.شاید کلیماتولوژی یا بارانسنجی باشد.

سلام
وجود دارد یا ندارد. اگر منظورتان وجود ندارد احتمالا همان چیزی است که خودتان به آن اشاره کردید.

حسین چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 14:19

با سلام موجی در تراز میانی جودر نوار جنوب غربی تا مناطق مرکزی شکل گرفته چرا سرعت وزش باد در تراز بالا کاهش یافته نقشه ها سرعت وزش باد را نشان می دهند؟

سلام
قبلا برای کاهش یا افزایش سرعت باد در تراز میانی جو زیاد صحبت شده است لطفا به مطالب قبلی مراجعه کنید.

بچه شمال شرقی چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 12:33

سلام
میشه یک کم توضیح بدین در مورد روزهای طلایی که فرمودین

سلام
مدلها برای روزهای آتی اردیبهشت بارشهای بهاری خوبی را برای قسمت شمالشرق نشان می دهند.

حسین تنها چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 10:28

درودبراستادپرنو،وباتشکرازدوست خوبم سعیدازخمین، یکی ازپربارشترین بهاری که من درعمرم دیدم بهار86بود،فروردین مرطوب وپربارش با180میلیمتربود،بارشهای خوب تاوسط اردیبهشت ادامه داشت امادرنیمه دوم اردیبهشت هوابیکباره گرم وتابستانی شدوصدالبته نیمه دوم اردیبهشت هواصاف بودباگرمای غافلگیر/ جالبه که درسوم خردادباکاهش دمادوباره بارشهای مطلوب بهاری آغازشدوتاپانزده خردادهواخنک وپربارش بود، امادوباره گرماوخشکی هواازپانزده خردادشروع شدواین خشکی تاپاییزادامه داشت./بارش اردیبهشت90میلیمتروخرداد45میلیمترشد.درحقیقت بارش ما درطول این سه ماه بهارازمعدل بارش سالانه بیشتربود.معدل سالانه شهرستان مایعنی زرندیه حدود280میلیمتراست.

سلام
با تشکر از شما دوست عزیز. حتما بررسی خواهد شد.

بچه شمال شرقی چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 09:26

سلام استاد من کشاورزی دارم روزهای شنبه و یک شنبه هوا در خراسان روضوی و شمال شرق چطوره ( از نظر بارش)

سلام
بارشهای رگباری و پراکنده انتظار می رود. ولی با توجه به مدلها روزهای طلایی برای مناطق شمالشرق در راه است. انشاا...

سعید از خمین سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1393 ساعت 14:48

سلام استاد
در اردیبهشت سال1371 شهر ما بارش بسیار قابل توجهی داشت.به طوری که مجموع بارش این ماه به161/5میلیمتر رسید.به قول بزرگترها در دوره ای چند روزه در این ماه به حدی باران بارید که سطح آب رودخانه ها به نزدیکی پل رودخانه ها رسید.وقتی شهر ما این مقدار بارش داشته وای به حال زاگرس مرکزی مثل کوهرنگ؛شول آباد و غیره...
استاد اگر امکانش هست به تحلیل بارش این اردیبهشت71 بپردازید.
خودتون یادتون هست یا خیر؟
به نظرم حتما یک بریده کم فشار بسیار فعال حاکم بوده.

سلام
انشاا... حتما از پایان اردیبهشت در خصوص رخداد های جوی موردی مثل همین موردی که اشاره کردید خواهیم پرداخت. لطفا دوستان موردهای مناسب را پیشنهاد دهند تا بررسی شود. مثل موج سرما , گرما , بارش . و......

مرید سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1393 ساعت 14:33

سلام به استاد جان، استاد جون آیا تابستان امسال احتمال تشکیل توفان حاره ای وجود داره یا نه؟ چون در ماه های ژوئن و جولای همیشه تشکیل توفان بوده نظرت چیست؟ با تشکر فراوان

سلام
دوست عزیز توفانهای حارهای در شرایط خاص اقیانوسی رخ می دهند. لذا پیش بینی رخداد و ردیابی طوفان به این سادگی نیست ولی در فصل گرم حتما مناطق مستعد رخداد طوفان بررسی می شود و در صورت رخداد به ویژگیهایی آن پرداخته خواهد شد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.