مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

سوال؟

ساختار سامانه های کمفشار حرارتی که مخصوص فصول گرم می باشند چگونه است؟


دوستان پاسخ خود را در قالب نظر بیان کنید.


نظرات 17 + ارسال نظر
سعید از خمین پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 10:07

با سلام و خسته نباشید
استاد این کم رطوبتی اردیبهشت امسال خیلی لطمه به ما زد.مخصوصا دیم کار ها.
کاش معجزه ای میشد.مثل معجزه ای که چند روز پیش در نهاوند همدان شد.کجا39میلیمتر انتظار میرفت.اصلا هم چنین چیزی در نقشه ها وجود نداشت.دیگه لطف خدا بود که شامل حالشون شد.استاد ما که هر روز منتظر بارش هستیم ولی میبینیم که موج یکباره روی منطقه ما تضعیف میشه .تا الان در اردیبهشت فقط5/4بارش داشتیم.کو تا برسه به38میلیمتر نرمال.به نظر شما بعد از ظهر امروز بارش مناسبی به خودمون میبینیم یا نه؟؟

سلام
فعالیت سامانه به مرکز و شرق منتقل شده است و از نظر دینامیکی انتظار ناپایداری چندانی در نیمه غربی و منطقه شما را نداریم اما با توجه به فعالیتهای همرفتی و مکانیکی بخصوص در بعداز ظهر ممکن است بصورت محلی اتفاقاتی رخ دهد. چون رطوبت منطقه شما در هر دو تراز 700 و 850 خوب است.

مهدی پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 08:21

سلام اگه امکان دارد یک توضیح مبسوط در رابطه با جو کژ فشار و جو فشار ورود و همچنین مفاهیم مربوط به تاوایی را به عنوان مطلب آموزش در سایت بگذارید( همراه با تصاویر و در صورت وجود انیمیشن) . در ضمن انیمیشن های که در سایت گذاشته اید. قابلیت دانلود ندارند. با تشکر فراوان

سلام
انشاا... سعی می شود تا پایان تابستان در صورتی که دوستان همراهی نمایند درباره دینامیک و سینوپتیک جو همراه با معادلات و روابط آنها مطالب زیادی گفته شود. انیمیشنها را می توانید از لینکش استفاده کنید نیاز به دانلود ندارند.

محمدی چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 19:48

سلام استاد
این مدل های بارشی واقعا ما را سردرگم کردند.بیشتر مدل ها برای منطقه ای بارش زدند ولی طبق آمار گیری خبری از بارش نیست.بیشتر مدل ها دارای اشتباه هستند بجز مدل بارشیECMWF که واقعا بنده واقعا مدل روی دست این مدل ندیدم . و همچنین مدل بسیار دقیق سایت فورکا که با مدل اروپایی مذکور کاملا همخوانی دارد.این دو مدل امتحان خودشون را پس دادن.ولی بقیه به درد نمیخورند.
شما اگر مدل دقیق دیگری سراغ دارید بفرمایید.

سلام
الان فصل بهار است و در فصل بهار تغییرات طبیعی است.

رضا چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 15:39

سلام استاد برای شکل کیری سیستمهای کم فشار وبرفشار جه شرایطی لازم است؟

سلام
سامانه های کمفشار و پرفشار به دو دسته حرارتی و دینامیکی تبدیل می شوند. که در حالت حرارتی با توجه به سرمایش و گرمایش سطح زمین شکل می گیرند.و از سطح زمین بطرف بالا توسعه پیدا می کنند. اما در حالت دینامیکی بواسطه شکل گیری موج دامنه کوتاه تراز میانی و بالایی جو و ارتباط دینامیکی و صعود و نزول هوا درقسمت های شرقی و غربی ناوه موج در سطح زمین شکل می گیرند. و ازبالا بطرف زمین توسعه پیدا می کنند.

محمدی چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 10:18

سلام
برای پیش بینی بارش تگرگ و همچنین میزان نیروی شناوری داخل ابر از کدام شاخص ها باید استفاده کنیم؟

سلام
بارش تگرگ دارای موقعیت زمانی و مکانی خاص است. معمولا از شاخصهای ترمودینامیکی نظیر شاخص K و SI بکمک تغییرات دمایی ترازهای بالایی و میانی جو . در زمان رخداد بارش تگرگ وجود دماهای پائین در ترازهای جوی و وجود ناپایداریهای شدید و بهراه رطوبت بالا دیده شده است. برای پیش بینی تگرگ حتما لازم است نمودار قائم جو بررسی شود.

هواکده چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 09:39

تهران/واحدمرکزی‌خبر/علمی و فرهنگی 1393/02/23
دانشمندان درباره سرعت گرفتن روند ذوب یخهای قطب جنوب هشدار دادند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، گرم شدن کره زمین آثار زیست محیطی زیادی بر جا گذاشته است. یکی از آثار جدی این مسئله در قطب مشهود است. تحقیقات جدیدی که درباره وضع یخهای قطب جنوب انجام شده است نشان می دهد یخهای این منطقه با سرعت متوقف نشدنی در حال ذوب شدن است. براساس نتایج این تحقیقات، یکی از عواقب ذوب شدن یخهای قطب جنوب این است که دردهه های آینده، سطح آب دریاها بالاتر خواهد آمد. به گفته کارشناسان، باتوجه به نتایج تحقیقات اخیر باید پیش بینی های قبلی درباره میزان بالاآمدن سطح آب دریاها تغییر کند زیرا این روند سرعت بیشتری پیدا کرده است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با تحقیقات خود و با کمک تصاویر ماهواره ای سازمان هوا-فضای آمریکا(ناسا) هشدار دادند ، صفحات بزرگی از یخهای واقع در غرب منطقه قطب جنوب به عقب نشینی غیرقابل بازگشت رسیده است به این معنا که یخهای آن با سرعتی غیرقابل توقف در حال ذوب شدن است.

درود

استاد پرنو تاثیر ذوب شدن یخ هاى قطب جنوب بر وضعیت دما و بارش ایران چیه ؟ و اینکه آیا ذوب شدن یخ هاى قطب جنوب باعث تضعیف النینو میشود ؟ ممنون

سلام
با تشکر از خبررسانی شما.
این تحقیق مربوط به تابستان نیم کره جنوبی است. و طبیعی است که هوا گرم باشد. و در اثر تابشهای دریافتی بیشتر دمای هوا افزایش یابد که می تواند افزایش دمای قطب را در پی داشته باشد اما با توجه به مطالعات قبلی صورت گرفته در این زمینه یخهای قطب جنوب در اثر گرمایش رسیده از ناحیه اقیانوس آرام از زیر ذوب می شوند. که این مطلب نگرانی آنها را دوچندان کرده است. چون آنها بر این باورند که منطقه قطب با آن سرمایش زیاد نباید بواسطه افزایش 2.5 درجه ای دما ذوب شوند. و به این نتیجه رسیده اند که افزایش دمای جو در ذوب شدن یخها تاثیر گذار بوده است. سالهای پیش بسیاری از
محققین در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که افزایش دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای سبب افزایش رطوبت جو و بارشهای سیل آسا در منطقه آسیا می شود.اما پس از افزایش 70 درصدی دی کسید کربن و افزایش دما تا 5 درجه ای هوا.پس از بررسیهای صورت گرفته به تغییرات زیاد مهمی در میزان بارش آن منطقه نرسیدند. لذا برخی از این محققین به نتیجه رسیدن که عوامل ثانویه ای تاثیر گذار بوده است.لذا به نظر می رسد نتایج این تحقیقات در دهه های آتی مشخص شود. خلاصه همانطور که مشخص است بین جو و اقیانوسها رابطه تنگاتنگی وجود دارد و هرگونه تغییرات در سطح اقیانوس پیامدهای جوی و هرگونه تغییر در جو تبعاتی را برای اقیانوسها و مناطق قطبی بهمراه دارد. اما تا تحقیقات جدی و گروهی صورت نگیرد نمی توان به رابطه مشخصی بین ذوب شدن یخهای منطقه قطب و انسو پیدا کرد. چر از نظر کلی و ظاهری می توان مطالبی را اشاره کرد ولی قطعی نخواهد بود. بیان اینکه افزایش دمای هوا که خود آن ناشی از الودگیهای جوی است منجر به ذوب شدن یخها و رخداد بارشهای سیل آسا و مخرب شکی نیست. اما قبل از آن که احتمالا در چند ده سال آینده رخ دهد در حال حاضر آلودگی هوا ناشی از دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای و... که باعث تخریب محیط زیست و بلای جان انسانها است مهمتر است که اگر پیش گیری شود توقف ذوب شدن یخها را نیز در پی دارد.

حسین تنها سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 20:54

سلام استادعزیز/کم فشارسطحی یاحرارتی سیستمی ترمودینامیکی است که قدرتش رابطه مستقیم بامیزان جذب انرژی تابشی آفتاب دارد/مرکزآن درسطح زمین یابسیارنزدیک بسطح قراردارد،دراثرتابش آفتاب انرژی جنبشی واثرهمرفت درآن قدرت می گیردبرای همین اکثربارشهای این نوع کم فشارهادربعدظهرواوایل شب صورت میپذیرد/بعلت حرکات دایم صعودی هوادرآن غالبأشکل ابرهاگل کلمی وگنبدی شکل است(ابرهای خانواده کومولوس) وبندرت ابرهای ورقی شکل یعنی خانواده استراتوس دراین کم فشارپیدامیشود/کمفشارحرارتی عمق چندانی نداردوبرای همین وجودرطوبت درترازهای پایین جوبرای فعالیت بارشی آن لازم است/کم فشارحرارتی قابلیت ترکیب باکم فشارهای دینامیکی وامواج ناپایدارترازمیانی جورانیزدارد/و...

سلام
با تشکر از شما . خیلی خوب بود.

مهدی سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 20:19

کم فشارهای حراراتی سامانه های ترمو دینامیکی کم عمق مخصوص فصول گرم سال در خشکی های مناطق جنب حاره به شمار می روند. در رابطه با ساختار دینامیکی این گونه از سامانه ها می توان گفت با توجه به معادله ضخامت و معادله گاز کامل می توان استنباط کرد که در تراز های فوقانی معمولا" بالای تراز 700 میلی باری پر ارتفاع حاکم می گردد.

سلام
ضمن تشکر از شما ابتدای مطلبی که فرمودید خوب بود اما انتهای مطلب صحیح نیست.

حسین سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 19:31 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

استاد کم فشار حرارتی ناشی از عمود شدن افتاب بر روی مدار راس السرطان به وجود می آید. و اینکه چون در ترازهای بالای پر ارتفاع جنب حاره ناشی از مدل هدلی در تراز 500 حاکم است و حالت همگرایی ایجاد می کند و جریان هوا را نزولی به طرف پایین می فرستد باعث حبس گرما در سطح زمین و وارونگی دمای در سطوح بالا می شود.

سلام
باز هم از شما متشکرم. بحث ما کلی است و مربوط به مدار یا نصف النها رخاصی نیست. مطلب آخر که فرمودید وضعیت حاکم شدن کمفشار حرارتی ایران در سطح زمین و پر ارتفاع جنب حاره در تراز میانی و بالایی را نشان می دهد. خوب است. اما منظور ما فقط کمفشار سطحی و کم عمق الگوی حرارتی می باشد. و فعلا کاری به پر ارتقاع تراز میانی و بالایی نداریم. ممنون از شما.

حسین سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 15:24

سوال : استاد این جنب حاره اى عربستان کم فشاره یا پرفشار؟ کمفشار حرارتى همون پرفشار جنب حاره اى؟ و اینکه چرا الگوى امگا و پرفشارهاى ( پشته ) سیبرى و ازور و حاره اى عربستان بارشهاى کشور را تضعیف مى کنند؟! یعنى هیچ نقش مثبتى ندارند؟ نمیشه بر اینها غلبه مصنوعى داشت ؟ ممنون

سلام
دوست عزیز. کمفشار حرارتی یا گرمایی و پر ارتفاع یا پرفشارجنب حاره دارای دو ساختار متفاوت هستند. فعلا بحث درباره کمفشار حرارتی است لطفا در این خصوص متمرکز شوید ممنون. درباره پارفشارها و بندالها و نقش آنها در آب و هوای ایران قبلا زیاد صحبت شده است و بعدا هم انشاا... صحبتهای زیادی خواهد شد. فقط بدان که پرفشارها و پر ارتفاعها و بندالها هم دارای فایده هستند. و هم گاهی دارای عوارضی می باشند . اصلا این مطلب صحیح نیست که گفته می شود استقرار پرفشار سیبری صرفا باعث خشکسالی می شود. زیرا خیلی از مواقع بارشهای سنگین برف و باران با حضور پرفشار سبیری وپرفشار اروپا اتفاق می افتد. با تشکر از شما.

علی سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 15:03

با سلام چرا در ترازهای بالای جو سرعت وزش باد شدید است اما در ترازهای پایینی جو سرعت وزش باد شدید نیست؟

سلام
برای این سوال دو عامل مهم می توان بیان کرد. 1- اصطکاک 2- گرادیان دمایی . لطفا در هنگام طرح و پاسخ سوال , از بیان سوالات دیگر خود داری کنید و شما هم در باره سوال مربوطه پاسخ دهید تا تمرکز بهم نخورد. با تشکر از شما.

سعید از خمین سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 12:55

با سلام خدمت استاد پرنو
کم فشار های حرارتی در فصول گرم و در ساعات روز بواسطه گرمایش سطح زمین تشکیل میشوند.کم فشارهای حرارتی تابستانه مستقر بر روی پاکستان،ایران و شبه جزیره عربستان به صورت دینامیکی تقویت میشوندساز و کار حاکم بدین صورت تشریح میشود که گرمایش محسوس ناشی از دریافت بالای انرژی خورشیدی خروجی بوسیله گرد و غبار در بخش تحتانی تروپوسفر موجب گرمایش شدید ترازهای سطحی جو و شکل گیری جریانات همرفتی خشک میگردد.
نزول دینامیکی هوای با دمای پتانسیل بالا از تروپسفر فوقانی بر روی این مناطق خشک ضمن کاهش ابرناکی،افزایش مضاعف دمای سطحی را به دنبال خواهد داشت.
در این بین تروپسفر فوقانی بواسطه از دست دادن قابل ملاحظه انرژی،سرد شده و موجب تقویت مضاعف جریان نزولی بر روی کم فشار حرارتی مستقر در مناطق خشک میگردد.

سلام
ضمن تشکر از پاسخ شما. هدف ما صرفا کمفشاری حرارت تابستانه ایران نیست البته درباره علت امواج گرمایی ایران بعدا تحت عنوان سوال بحث خواهد شد. بیشتر هدف ما شناخت کمفشارهای حرارتی در هر کجای دنیا است. که چگونه ساختاری دارند. از نظر آرایش خطوط فشاری و عمق و ضخامت و چکونگی تشکیل. در هرصورت ممنون شما به علت تشکیل اشاره کردید .

فسافارس سنان سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 12:38 http://www.senan.blogsky.com

سلام خسته نباشید امواج تابستانه به دلیل گرمای هوا وبخارحاصل ازدریای عمان وخلیج همیشه فارس تبدیل به سامانه میشود .باتشکرازشما

سلام
امواج گرمایی ناشی از فعالیت سامانه پر ارتفاع جنب حاره و کمفشار سطحی به کشور وارد می شوند. بگونه ای که انتقال افقی گرما و رطوبت عرضهای پائینی بوسیله کمفشار سطحی و رسیدن تابشهای بیشتر دامنه کوتاه خورشید از طریق فعالیت پر ارتفاع جنب حاره در تراز میانی و بالایی جو . شما به علت تشکیل کمفشار سطحی اشاره کردید اما در خصوص ساختار آن چیزی نگفتید. در هر صورت مطلب خود را با جواب پایانی مقایسه کنید.

خسرو سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 12:10

این کم فشار حرارتی در واقع پرارتفاع جنب حاره است.یک سیستم پرفشار تابستانی که در فصل زمستان مرکز آن روی بحرین واقع است ولی در فصل گرما به عرضهای بالا سرازیر میشود.این پرفشار به علت سکون هوا و تابش آفتاب به کم فشارحرارتی تبدیل میشود که ظاهرا گرمای عربستان و صحرای آفریقا و حتی هند را به ایران منتقل میکند و در خوزستان ایران بشدت تاثیر میگذارد.این کم فشار در کرمانشاه کمترین ارتفاع را دارد و گاهی تضعیف شده و باعث ورود جریانهای بارشی به آذربایجان و سواحل خزر میشود که بارشهای تابستانه ایجاد میکند.امیدوارم تا حدی درست گفته باشم و استادپرتو اشکالاتم را رفع کند.

سلام
با تشکر از شما , جواب نهایی را با پاسخ خودتان مقایسه کنید انشاا... به اشکالات احتمالی خواهید رسید. اما فقط جهت اطلاع بگم پر ارتفاع یا پرفشار جنب حاره با سامانه کمفشار حرارتی دو الگوی متفاوت هستند ولی می توانند در فصل تابستان بر یکدیگر تاثیر داشته باشند. ممنون از شما. از دوستان درخواست می شود بیشتر مشارکت داشته باشند .

محمدی سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 11:06

سلام
این کم فشارها و ویژگی اقلیمی اصلی خشکی ها در طول فصل تابستان در عرض های جغرافیایی جنب حاره ای است که در فصول انتقالی عمدتا در ساعات روز بواسطه گرمایش سطح زمین تشکیل شده و در ساعات شب بواسطه سرمایش تابشی ضعیف شده یا ناپدید میشود.معمولا میزان فشار سطحی در مرکز این کمفشارها حدود30الی10 هکتوپاسکال از مناطق مجاور پایین تر است.
در ساعات صبح و قبل از طلوع خورشید حداکثر فشار سطحی و در ساعات بعداز ظهر بواسطه تقویت حرکت بالاسوی ناشی از واگرایی در بالای کم فشارها حداقل فشار سطحی و حداکثر ضخامت در کم فشارهای حرارتی قابل مشاهده است.
استاد طرح خیلی خوبی است.انشاا... سوال های متفاوت دیگری هم طرح کنید.

سلام
با تشکر , شما هم بخوبی اشاره کردید. انشاا.... دنبال خواهد شد. و سعی می شود دامنه فعالیت را گسترده تر کرده و در صورت مشارکت بیشتر دوستانی که اطلاعات کافی از مطالب هواشناسی دارند به مطالب تخصصی تر هم وارد شویم.

حسین سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 00:28 http://www.aqhamosheh.blogfa.com

سیکلون هایی با هسته گرم هستند که درجه حرارت در ناحیه هسته نسبت به اطراف بیشتر است و از اینرو فشار در ناحیه هسته نسبت به هوای سرد اطراف به شکل آرامتری افت می کند.بدین ترتیب در ارتفاع معینی هم فشارها حالت افقی پیدا کرده و با از بین رفتن گرادیان(تغییرات)موجود دراطراف مرکز،خصوصیات سیکلون از بین می رود و به علت کم شدن تدریجی فشار در داخل هوای گرم نسبت به هوای سرد اطراف خود،آنتی سیکلون جایگزین آن می گردد. از اینرو سیکلون های هسته گرم کم عمق بوده و منحصراً در لایه های پایین اتمسفر مشاهده می گردند.کم فشار تابستانی در روی خلیج فارس نمونه ای بارز از سیکلون های هسته گرم کم عمق می باشد

سلام
با تشکر از شما . سایر دوستان هم در پاسخ به سوالات شرکت کننددر پایان جواب سوال ارائه خواهد شد.

سجاد دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 ساعت 23:09

سلام استاد چرا موج بارشی که در سطح کشور است در تراز بالای جو گرادیان فشاری شدید است ولی حرکت کندی دارد؟

سلام
جابجایی موج ربطی به گرادیان فشاری ندارد به عوامل و ویژگیهای دیگر موج و ... بستگی دارد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.