مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

پاسخ سوال مطرح شده در خصوص کمفشار حرارتی یا گرمایی.

برخی دوستان بخوبی درباره ساختار و علت شکلگیری این الگوی تابستانه در سطح خشکیها پاسخهای مناسبی را ارسال کردند. در این پست بطور خلاصه مطالبی در این خصوص ارائه می شود.

بطورکلی این کمفشارهای حرارتی یا گرمایی همانطور که از اسمشان پیداست دارای منشائ گرمایی و حرارتی می باشند. در اثر جذب بیشتر انرژی خورشید در سطح خشکیهای نزدیک استوا و گرم شدن هوای مجاور سطح زمین  , هوای گرم بطرف بالا صعود می کند. حرکت بالاسوی تولید شده سبب می شود تادر ترازهای زیرین جو همگرایی افقی باد بوجود آید.برای تخلیه این جرم اضافه شده از هوا در اثر همگرایی افقی سطح زیرین جو ,در ترازهای بالاتر واگرایی افقی ایجاد می شود. این واگرایی سبب تخلیه جرم هوای اضافه شده در سطح زیرین جو می شود.این واگرایی ایجاد شده در تراز بالاتر از همگرایی سطح زیرین بیشتر است. بنابراین فشار در سطح زمین کاهش پیدا می کند.لذا در اثر این سازوکار کمفشارهای گرمایی پدید می آیند.
این کمفشارهای گرمایی در خشکیهای گرمسیری و خشکیهای نزدیک استوا و مناطق جنب حاره در اثر دریافت تابشهای بیشتر خورشیدی توسط خشکیها, دیده می شوند. در فصل تابستان کمفشارهای گرمایی منطقه استوایی بطرف عرضهای بالاتر منتقل می شوند که تا پایان تابستان در آن منطقه دیده می شود.برخی ازکمفشارهای گرمایی جز اقلیم برخی مناطق است و برخی دیگر از منطقه استوا در فصل تابستان  به عرضهای بالاترمنتقل می شوند. این کمفشارهای گرمایی دارای عمق عمودی محدودی هستند. از نظر عمودی تا تراز 700 یعنی تا 3000 متری نیز در مدلها دیده شده اند. و برخی هم تا تراز پائین تر مثل کمفشار گرمایی جنوب ایران بیشتر تا تراز 850 دیده می شود. مهمترین پیامد حضور این کمفشار های حرارتی انتقال گرما و حرارت است. در واقع این کمفشارهای حرارتی همچون پاکت هوای گرم محسوب می شوند که برروی هر منطقه قرار بگیرند سبب افزایش دما در آن منطقه می شوند. مهمترین ویژگیهای این کمفشارهای حرارتی دارای هسته  گرم , عمق کم, همگرایی و ناپایداری و شناوری مثبت وتوسعه در سطوح زیر و پایداری در تراز بالا می باشد.درمقیاس بزرگتر می توان به کمفشار گرمایی که در زمان مانسون هند از هندوستان تا شمالغرب عراق و عربستان دیده می شود . و در مقیاس کوچکتر به ساختار نسیم دریا به خشکی اشاره کرد.


برش قائم کمفشار حرارتی یا گرمایی



نظرات 3 + ارسال نظر
امید از اهواز دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 20:15

سلام استاد

در فصول گرم سال این کم فشارها تاثیر بیشتری در گرمای جنوب غرب دارند یا پرفشارها؟ طبق تعاریف شما بنظرم درتابستان حداقل جزاقلیم جنوب باشند

سلام
هردو در افزایش دما تاثیرگذارند. در سطح زمین کمفشار و در تراز میانی جو پر ارتفاع یا پرفشار.

رضا پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 15:48

سلام استاد علت اینکه هوا خنکتر شده چیست؟

سلام
بخاطر نفوذ زبانه پرفشار شمالی و ریزش هوای خنک است.

سعید از خمین پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 14:32

سلام
استاد شما بیشتر از کدام نقشه های رطوبت استفاده میکنید؟
من خودم از نقشه های رطوبت سایت نوا استفاده میکنم.

سلام
من بیشتراز نقشه های بوشهر و سازمان استفاده می کنم. ولی از نقشه های دیگر هم استفاده می کنم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.