مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

سوال؟

با توجه به در پیش داشتن بارشهای مانسون هند در منطقه جنوبشرق کشور بنظر می رسد بیان سوالاتی در این خصوص برای شناسایی عوامل تاثیر گذار در سازوکاراین بارشها,لازم و ضروری است.لذا دوستان با توجه به شناختی که از مکانیزم رخداد این بارشها دارند به این سوال پاسخ دهند. در پایان نظرات , جواب نهایی با ارائه مثالی از رخداد این بارشها در فصل مانسون هند نکات لازم و ضروری بیان خواهد شد.


عوامل سینوپتیکی -دینامیکی جو, تاثیر گذار در بارشهای مانسون جنوبشرق چیست؟

نظرات 9 + ارسال نظر
فرشاد قلی نژاد چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 10:36 http://iranslamt.blogfa.com/

سلام استاد گرامی. آیا مانسون هندوستان که فرمودید از هند تا عریستان و شمال غرب عراق بصورت کم فشار حرارتی گسترش می یابد تا به حال اثر بارشی در خوزستان داشته است؟ در سال های پبش طی مرداد و شهریور در شهرهای شمالی و شرقی خوزستان مثل دزفول،ایذه،لالی،شوش و دهلران در ایلام شاهد بارش های رگباری تابستانه بودیم . آیا این بارش ها با مانسون هند مرتبط است؟ با تشکر

سلام
بله شما به خوبی اشاره کردید. بارشهای رخ داده در برخی سالها در سطح استان طی ماهای (تیر - مرداد - شهریور )مربوط به مانسون هندوستان می باشد.

محمدی جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 23:43

سلام
استاد صعود مکانیکی بوسیله کوهستان چطور صورت میگیرد؟چه مراحلی دارد؟
لطف کنید به صورت عامیانه و ساده بیان کنید تا بتوانیم دوستانی که در زمینه هواشناسی تخصص ندارند را قانع کنیم.چون در فصل بهار هستیم و بارش های رگباری بیشتر در کوه ها و دامنه صورت میگرد این سوال برای خیلی ها پیش می آید که چرا اون مناطق بارش های رگباری شدیدی را دریافت میکنند.

سلام
بارشهای مکانیکی یا کوهستان چیز پیچیده ای ندارد. اگر بسته هوای از دامنه کوه بطرف بالا صعود کند در نقطه ای از مرحله صعود بدلیل سرما و تراکم اشباع صورت گرفته که در صورت تداوم صعود عمل میعان صورت گرفته و بارش رخ خواهد داد. در این صورت بارش در قسمتی که در حال صعود است بیشتر است. البته بحث بهتری در این خصوص با ارائه تصاویر می تواند ارائه شود که اگر در آینده یادآوری کنید حتما درج خواهد شد. در واقع مناطق کوهستان عامل صعود بصورت خدادادی وجود دارد و کافی است رطوبت در منطقه تزریق شود.

علیرضا جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 20:36

با سلام جت استریم حاره چه تفاوتی با جت استریمشرقی دارد؟

سلام
ازنظر ارتفاع و سرعت و موقعیت جغرافیایی و مکانی و زمانی دارای تفاوتهایی هستند.درباره همه جت استریمهای جو در دو نیمکره مقاله ای تهیه شده است که در زمان مناسب در وبلاگ درج خواهد شد.

امیرکوروش جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 11:55

درود بر شما استاد

عرض کنم که پارسال تابستان IOD منفى بود ولى مرداد جنوبى و مرطوبى داشتیم .

به نظر من دو حالت باعث پربارشى تابستان میشه

لانینا IOD مثبت AO مثبت

یا

النینو مودوکى IOD مثبت AO منفى


البته برخى هم معتقدند هرگاه در تابستان تاوه قطبى بیاد پایین و کم ارتفاع حرارتى ضعیف بشه آنگاه شاهد پاییزى شدن تابستان خواهیم بود .

سلام
با سلام و تشکر از شما دوست عزیز
همانطور که می دانید پر بارشی و مرطوب شدن مناطق جنوبی و جنوبشرق ایران در تابستان وابسته به مانسون هندوستان دارد. هرچه قدر مانسون قوی تر و مرطوبتر باشد در نتیجه شاهد رخداد بارشهای خوبی در قسمت جنوبی و جنوبشرق ایران خواهیم بود. لذا بایدبصورت دقیق تر و محکمتر ارتباط مانسون هند با شاخصهای دور پیوندی بخصوص انسو و دو قطبی هند و مادون و جولیان بررسی شود. در حال حاضر آنچه می توان به آن در تقویت مانسون و پر بارشی جنوبشرق ایران به آن استناد کرد مثبت شدن دو قطبی اقیانوس هند است. چون بررسیهای جدید در مواردی النینو را سبب تضعیف مانسون می دانند.
لذا باید تکلیف مانسون با شاخصهای دور پیوندی مشخص شود. اما اگر بصورت مستقیم بخواهیم بارشهای جنوبشرق و مناطق جنوبی بپردازیم مطلبی که فرمودید منطقی بنظر می رسد.

ظ…ظ‡ط¯غŒ ظ¾ط±ط§ظˆظ†ط¯ جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 09:10

با سلام استاد گرامی بایستی عرض شود که شاخص iod مثبت به تنهایی باعث افزایش فعایت های همرفتی در منطقه جنوب شرق ایران می شود( با توجه به نتیجه تحقیق پروفسفر یاماگاتا و همکارانش) واینکه نتیجه کنش های شاخص دور پیوندی مختلف بر همدیگر و برایند خالص انها در الگوی بارش های مانسونی در شبه قاره هند و جنوب پاکستان و جنوب ایران بایستی به عقیده بنده مطالعات زیادی صورت گیرد. در ضمن در حدود 2-3 سال پیش در فصل مانسون بارش های شدید و سیل آسا یی در کشور پاکستان رخ داد به عقیده این جانب همین الگو های دور پیوندی بودند که منجر به چنین شرایطی شدند(iod-enso) می خواستم نظر حضرت عالی رو در این باره بدونم. با تشکر فراوان هواشناسی شهرستان مراغه

سلام
با تشکر مجدد.
بله شاخص دو قطبی هند کلا با پربارشی ایران همبستگی مثبت دارد. همانطور که جنابعالی هم اشاره کردید مهم رفتارتوام این دو شاخص بر مانسون هند است . من هم با نظر جنابعالی موافقم و باید در این خصوص مطالعات بیشتری صورت گیرد. اما با توجه با مطالعات صورت گرفته مشاهده شده که النینو با تضعیف مانسون هند همبستگی مثبت دارد. ولی فاز مثبت دو قطبی هند با تقویت مانسون همبستگی مثبت دارد. البته اگر بخواهد بررسی جامعی صورت گیرد باید شاخص mjo را هم که پدیده ای زیر فصلی است حتما در نظر گرفته شود. از نظرات شما استفاده کردیم موفق باشید.

تباسیده جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 08:07

سلام استاد در چابهار مخصوصا دهستان تلنگ روستای کوچو حدود دو هفته
میشه که در بعد ظهرها با تشکیل ابرهای جوششی باعث بارش تگرگهای وحشتناک به اندازه مچ دست یا یک کیلویی میشه که هیچ وقت سابقه نداشته
علت چیه

سلام
صعود شدید و عمیق هوا در اثر همرفت بعلاوه رطوبت کافی در منطقه. بنظر می رسد منطقه مورد نظر دارای ارتفاعاتی باشد.

مهدی پراوند جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 07:54

1)یکی از الگوی دور پیوندی مهم که مهم بر بارش های فصلی در جنوب شرق ایران داری اهمیت است شاخص دو قطبی اقیانوس هند می باشد که دارای فاز های مثبت و منفی بوده که اولین بار توسط پروفسور یا ماگاتا ارائه شد بررسی ها نشان داد که در فاز مثبت فعالیت های همرفتی در منطقه جنوب شرق افزایش می یابد و در فاز منفی بلعکس
2) عامل دیگر در وقوع بارش های فصلی در جنوب شرق ایران گسترش جت شرقی روی شبه قاره هند تا شبه جزیره عربستان در سطوح فوقانی جو می باشد که در این حالت واگرایی دیناممیکی که درقسمت ورودی سمت چپ جت اتفاق می امتد ( فرارفت تاوایی مثبت) باعث صعود دینامیکی در مناطق جنوبی ایران بویژه در جنوب شرق می شود.
3)عامل دیگر در بارشهای جتوب و جنوب غرب ایران در فصل مانسون بارشهای ترمو دینامیکی هستند که در نتیجه فرارفت قابل ملاحظه رطوبت به این مناطق و گرم شدن هوا در طول روز یک شرایط بالقوه مساعد را برای وقوع بار شهای رگباری شدید مهیا می کند( البته در صورت غلبه بر انرزی سطح منفی در نقشه های اسکیوتی)

سلام
با تشکر از شما. بسیار خوب بود.
در مورد اولی که فرمودید اگر فاز مثبت در تقویت مانسون هند تاثیر داشته باشد . و در شرایط فاز گرم انسو یا النینو که با تضعیف مانسون همراه است , مانسون هند چگونه شرایطی پیدا می کند؟یعنی اینکه آیا در شرایط النینو اگر دو قطبی هند در فاز مثبت باشد می تواند از تضعیف مانسون هند توسط النینو جلوگیری کند؟ باز هم ممنون

امیر.خوی جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 06:08

سلام استاد.وقت بخیر.استاد سوالم مرتبط با این پست نیست ولی ذهنمو مشغول کرده خواستم از جنابعالی بپرسم.استاد از مهر سال92تا اردیبهشت 93 شهرستان خوی 166/5میلیمتر کاهش بارندگی داشته یعنی بیشترین میزان کاهش بارندگی در سطح استان آذربایجان غربی.شهرهای هم جوار این شهرستان که 45کیلومتر و 90کیلومتر فاصله ندارند بارشهای خوبی دریافت میکنه ولی این شهر از این بارشها بی نصیب می ماند.به نظر شما عمده دلیل این پدیده چی میتونه باشه؟با سپاس

سلام
وقت شما هم بخیر
با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه بنظر بنده مهمترین فاکتور نبود رطوبت کافی است. می تواند مورد خوبی باشد برای یک تحلیل سینوپتیکی و تهیه یک مقاله خوب.

حسن پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 19:25

با سلام چه عاملی سبب جت شرقی می شود؟

سلام
بادهای شرقی در قسمت جنوبی پر ارتفاع تبت عامل بوجود آمدن جت شرقی است.پر ارتفاع تبت یک واچرخند بزرگ برروی فلات تبت است که در تابستان در هنگام بارشهای مانسون با بارشهای جنوبشرقی ایران در تراز 200 هکتوپاسکال دیده می شود.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.