مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی
مطالب کاربردی  اقلیم و  هواشناسی

مطالب کاربردی اقلیم و هواشناسی

عوامل موثر در گردش عمومی جو - چشم انداز های فصلی - پیش بینی های هواشناسی

سوال (در خصوص همبستگی مانسون هند با النینو و لانینو )

برداشت شما از این تحلیل آماری در خصوص همبستگی ناهنجاری بارش مانسون هند با النینو و لانینا چیست؟


نظرات 4 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1393 ساعت 11:39

سلام استاد تابستان ١٣٨٣ ال نینو بود ولى تابستان خنک و پر ابرى بود تابستان ١٣٨٦ هم لانینا بود خنک و پر ابر بود . تیر ٩١ هم ال نینو بود هوا خنک و پاییزى بود . من فکر میکنم براى ارزیابى وضعیت دما و بارش تابستان باید وضعیت تاوه قطبى بررسى شود . ممنون میشم نگاهى نیز به تاثیر تاوه قطبى بر بارش و دما تابستان کشور بیاندازید .

سلام
بله تاوه قطبی نقش بسیار زیادی در شرایط دمایی و بارش عرضهای پائین تر برعهده دارد. وقتی تاوه قطبی برروی ایران قویتر باشد از دامنه فعالیت پر ارتفاع جنب حاره کاسته می شود. انشاا... سعی می شود که بعد از بررسی مانسون به سراغ تاوه قطبی رفته و رفتار آن را هم در شدت و ضعف دما وبارش بررسی کنیم. بطور کلی شرایط آب و هوایی عرضهای منطقه ما تحت تاثیر تاوه قطبی و پر ارتفاع جنب حاره است.

مهدی پراوند سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1393 ساعت 11:10

سلام در بعضی از سالها دیده شده که با عدم وجود شرایط لانینا بار شهای بیش از حالت نرمال در فصل مانسون رخ داده است که این وضعیت تاپیر شایر شاخص های دور پیوندی نظیر فاز مثبتiod...را نشان میدهددر مورد کاهش بارش ها در فصل مانسون با عدم وجود النینو نیز اثر سایر شاخص ها نظیر فاز منفی iod... را نشان می دهد
پسبه عقیده بنده نتایج زیر می تواند استنباط شود
1) در سالهایی که لانینو در فصل مانسون شبه قاره هند برقرار هست ترسالی داریم و علاوه بر اینکه هر چه لانینا قویتر باشد شدت مانسون شدید تر هست ، در صورت همسو بودن سایر شاخصها این ترسالی تشدید مجدد می شود.و در صورت غیر همسو بودن اندکی تضعیف مانسونرا دارد.در حالت النینو بلعکس
2) در سالهایی که نه لانینا و نه النینو بر قرار هست به ترتیب ترسالی یا خشکسالی در شبه قاره هند نتیجه تاثیر سایر شاخص های دور پیوندی که می باشدکه برای بررسی دقیق تر بایستی میزان همبستگی و مقدار تاثیری که هر کدام دارند.محاسبه گردد. با تشکر

سلام
بله درست است. معمولا شاخص دیگری را که می توان در کنار النینو و لانینا در نظر گرفت iod است. البته شاخص mjo است که سعی می شود بزودی یک فعالیت و تحلیل آماری از شاخص iod را ارائه می دهم البته تا آنجا که من اطلاع دارم شاخص iod نسبت به النینو رفتار معکوسی برروی مانسون دارد. به احتمال زیاد لانینا در کنار iod مثبت شرایط ترسالی قویتری را برای هند دارد. ویا قطبی منفی iod در کنار النینو شرایط خشکسالی شدیدی رابرای هند در پی داشته باشد. البته حالتهای خنثی این شاخصها هم وجود دارد که می تواند مورد بحث قرار گیرد.

بچه شمال شرقی سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1393 ساعت 08:10

سلام استاد چرا تحلیل هفتگی هوای کشور را ندارید. حقیقتا ما فقط تحلیلهای شمار رو پیگیر و اطمینان داریم.

سلام
شما لطف دارید. انشاا... سعی می شود بزودی مطلبی در این خصوص ارائه شود.

مهدی پراوند¯ سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1393 ساعت 07:43

با سلام استاد گرامی
به عقیده بنده در تفسیری که از این نمودار بدست می آید مشخص می شود در سالهایی که النینو بر روی اقیانوس ارام حاکم هست در فصل بارش هایی مانسون تابستانه مقدار بارشها کمتر از حالت میانگین بارندگی بوده و نشان از تضعیف فعالیت مانسونی در شبه قاره هند می باشد . بلعکس در زمان حاکم بودن شرایط لانینا در فصل مانسون در شبه قاره هند بار شها ی بیشتر از حالت میانگین رخ داده است و نشان از تقویت مانسون و همبستگی مثبت این رخداد با لانینا دارد.

سلام
با تشکر از شما.
بله همانطور که اشاره کردید خشکسالیهای شدید با النینو و ترسالیهای شدید با لانینو همراه بوده است. اما اگر دقت شود می شود نتایج دیگری گرفت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.